توضیحات صحنه جهانی: HTML متاورس


تا به حال فیلم “دریافتن دوری” را دیده اید؟

شاید فیلم 2016 پیکسار درباره یک ماهی تنگ آبی با فراموشی پیشرونده مورد توجه شما نباشد، اما می‌توان آن را با CERN، اولین وب‌سایت موجود در تاریخ 6 آگوست 1991، مقایسه کرد.

چه ارتباطی دارد؟ این انیمیشن اولین فیلمی بود که با استفاده از توصیف صحنه جهانی (USD) ساخته شد – که به گفته بسیاری، بلوک بنیادی متاوره است.

به عبارت دیگر، USD HTML برای دنیای مجازی سه بعدی است.

استیو می، نایب رئیس و مدیر ارشد فناوری Pixar، در جریان یک بحث مجازی در رویداد GTC انویدیا در این هفته گفت: «زمانی که دلار را تولید کردیم، به متاورس فکر نمی‌کردیم. ما پیش‌بینی نمی‌کردیم که دلار به این سرعت و به این میزان رشد کند.»

[Follow along with VB’s ongoing Nvidia GTC 2022 coverage »]

بدون شک، متاورس یکی از داغ‌ترین موضوعات مورد بحث در دنیای فناوری است – چگونه آن را بسازیم، آن را اداره کنیم، کسب درآمد کنیم – و دلار آمریکا به دلیل نقش محوری آن در سرعت بخشیدن به تکامل آن مورد تحسین قرار می‌گیرد.

و در این مورد، USD در سفری است که جهان قبلاً دیده است.

یک چارچوب منبع باز و به راحتی قابل توسعه برای تبادل داده های گرافیکی کامپیوتری سه بعدی، USD، به طور خاص ساخته شده است تا با هم همکاری داشته باشد، امکان ویرایش غیر مخرب را فراهم کند، و چندین نما و نظرات را فعال کند.

بسیاری تکرار فعلی آن را با HTML مقایسه می‌کنند: دارایی‌ها را می‌توان بارگیری کرد و نمایش آن را مشخص کرد. فاز بعدی آن افزایش تعامل و قابلیت حمل است – به اصطلاح، لحظه CSS. ناتالیا تاتچوک، همکار فنی برجسته و معمار ارشد هنر حرفه ای و نوآوری گرافیک در Unity Gaming Services، گفت: توافق کلی این است که “بیایید به جاوا اسکریپت USD برسیم.”

اما اول: منشاء توضیحات صفحه نمایش جهانی

همانطور که می توضیح داد، USD به این دلیل به وجود آمد که پیکسار به دنبال حل مشکلات گردش کار در مورد ساخت فیلم بود. فیلم های این استودیو شامل جهان های پیچیده و اغلب عجیب و غریب است که باید باورپذیر باشد. بسیاری از انیماتورها همزمان روی صحنه‌ها کار می‌کنند، بنابراین پیکسار به ابزاری نیاز داشت که همکاری را تقویت کند و همچنین رسا، اجراکننده و سریع باشد.

USD اساساً سیستم‌ها و مفاهیم گسترده‌ای را که برای مدتی در پیکسار وجود داشتند، ادغام، تقطیر و تعمیم داد. این چارچوب برای اولین بار در «Finding Dory» که در ژوئن 2016 منتشر شد، به طور کامل مورد استفاده قرار گرفت. ماه بعد، Pixar USD را منبع باز کرد.

در نهایت، می این پلت فرم را “قدیمی و جدید” توصیف کرد. نوپا است و به سرعت در حال تکامل است. و از آنجایی که بسیار همه کاره و قدرتمند است، در بسیاری از زمینه های دیگر فراتر از فیلمبرداری و بازی – طراحی، رباتیک، ساخت، معماری، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

Rev Lebaredian، معاون فناوری شبیه‌سازی و مهندسی Omniverse انویدیا توضیح داد، برای مثال، انویدیا توجه خود را جلب کرد زیرا این شرکت شروع به توسعه محتوا و برنامه‌های داخلی برای شبیه‌سازی و هوش مصنوعی کرده بود – به‌ویژه ساختن دنیاهایی برای شبیه‌سازی وسایل نقلیه خودران.

Lebaredian گفت که این شرکت به یک روش مشترک برای توصیف و ساختن جهان‌ها نیاز داشت، «دنیایی‌های واقعاً بزرگ، به‌طور مشترک در بسیاری از فضاها»، و USD «به اصل مشکل خلاص شد».

او گفت که بسیاری از قالب‌های فایل در طول دهه‌ها آمده و رفته‌اند، اما دلار آمریکا احساس می‌کند «حکمت زیادی در آن وجود دارد».

بردن آن به خانه

به طور مشابه، فروشگاه لوازم خانگی Lowe’s از واقعیت افزوده و سه بعدی برای ارائه اقلام به مصرف کنندگان استفاده می کرد و شرکت می خواست چنین تجسم سه بعدی را به عملیات، طراحی فروشگاه و زنجیره تامین گسترش دهد.

همچنین، میسون شفیلد، مدیر فناوری خلاقانه در آزمایشگاه‌های نوآوری Lowe توضیح داد که این شرکت به دنبال راهی برای توصیف دوقلوهای دیجیتال برای فروشگاه‌های خود بود – که از این تعداد دارای 2000 با 20 طرح‌بندی مختلف و ویژگی‌های منحصر به فرد برای هر کدام بود.

او گفت که سیستم ad hoc موجود این شرکت دارای بخش‌های مختلف با استفاده از Autodesk Revit، 2D CAD، SketchUp و موارد دیگر بود. قابل درک است، این چالش‌های مقیاس‌پذیری را ایجاد کرد.

اما، در اوایل سال 2021، Lowe یک پلتفرم Omniverse را با استفاده از USD اتخاذ کرد که پایگاه‌های اطلاعاتی انبار داخلی، برنامه‌ریزی قفسه، ابزارهای چیدمان فروشگاه و کتابخانه محصول را پل می‌کرد. شفیلد گفت، این شرکت از مدل‌های سه‌بعدی مسطح که باید به‌صورت دسته‌ای تولید می‌شد، به یک قالب فایل سلسله مراتبی و اشتراک‌گذاری شده (به عنوان مثال، یک پلانوگرام که می‌تواند در تمام فروشگاه‌ها تغییر داده و منتشر شود) رفت.

او گفت: «USD به نظر دموکراتیزه‌سازی سه بعدی است که ما آن را در پلتفرم‌های دیگر ندیده بودیم.

تکامل مشارکتی

همه آنچه گفته شد، بلوک های ساختمانی کامل نیستند.

همانطور که تاتارچوک اشاره کرد، USD وسیله‌ای برای قابلیت همکاری است و استانداردها برای رسیدن به قابلیت حمل و نقل نیاز به تکامل دارند. او گفت: «این کار همه ما را می‌طلبد تا با آن هماهنگ شویم.

Guido Quaroni، مدیر ارشد مهندسی 3D و Immersive در Adobe، گفت که مایل است ببیند چارچوب به سطح وب نزدیک شود. این امر نوشتن و نه صرفا مصرف را امکان پذیر می کند. همچنین، باید قابلیت همکاری بین برنامه ها و سطوح افزایش یابد.

مت سیورتسون، معاون و معمار اصلی رسانه و سرگرمی در اتودسک، بر اهمیت اجازه دادن به هنرمندان برای استفاده از هر ابزاری که می‌خواهند تأکید کرد. یکی از پتانسیل‌های بلندمدت دلار آمریکا باعث کاهش هزینه – از دیدگاه گردش کار – تغییر بین برنامه‌ها می‌شود.

او گفت: «این دیگر فقط در مورد ابزارها نیست. «یک ویژگی تمایز [will be] چقدر خوب از دلار حمایت می کنید.»

شفیلد گفت، توانایی مقیاس پذیری در سطوح مختلف نیز مهم است. او همچنین می‌خواهد راه‌حل‌های بومی برای استقرار USD، و منحنی یادگیری برنامه‌نویس ملایم‌تر را ببیند.

شفیلد گفت: “من برای این تکامل به سمت HTML واقعی متاورس هیجان زده هستم.”

Mattias Wikenmalm، کارشناس ارشد تجسم در Volvo Cars، گفت: در حالت ایده آل، مستقیماً به HTML 5 و TypeScript بروید.

او گفت، در حالی که مفاهیم در USD “نبرد ثابت شده است”، “خطر پیچیده شدن بیش از حد USD بسیار سریع” وجود دارد. ما نمی خواهیم در شرایطی قرار بگیریم که انواع پلاگین ها برای شرکت های مختلف وجود داشته باشد.

Wikenmalm گفت: “بلوک های ساختمانی وجود دارند، فقط آنها را پالایش می کنیم و روی پایه محکمی که قبلاً به دلار است، می سازیم.”

برای حمایت مستمر از تکامل ابزاری که در طبیعت منتشر کرده است، پیکسار در حال افزایش استخدام برای تیم USD خود است. می گفت که این به شرکت کمک می کند تا برنامه های USD فراتر از فیلم سازی را بررسی کند.

او گفت: “کارهای زیادی وجود دارد که ما هنوز می خواهیم انجام دهیم، بسیاری از عملکردها که هنوز نداریم.”

در آینده، تعامل عمیق با جامعه بسیار مهم خواهد بود: «در USD چه می شود؟ چه چیزی به دلار آمریکا نمی رود؟ چگونه از سقوط دلار به دلیل وزن خود جلوگیری کنیم؟»

می گفت: «ما باید تصمیمات درستی بگیریم – به صورت جمعی.

ماموریت VentureBeat این است که یک میدان شهر دیجیتال برای تصمیم گیرندگان فنی باشد تا دانشی در مورد فناوری سازمانی متحول کننده کسب کنند و معامله کنند. جلسات توجیهی ما را کشف کنید.