گارتنر افزایش هزینه های فناوری اطلاعات را با وجود اقتصاد پیش بینی می کند – روندهای جدید را برجسته می کند


آیا جلسه ای از MetaBeat 2022 را از دست داده اید؟ برای همه جلسات ویژه ما به کتابخانه درخواستی مراجعه کنید اینجا.


گارتنر در نمایشگاه گارتنر IT Symposium/Xpo 2022 که این هفته برگزار می‌شود، درباره این و سایر روندهای فناوری اطلاعات با مدیران ارشد فناوری اطلاعات و سایر مدیران فناوری اطلاعات صحبت خواهد کرد.

جان دیوید لاولاک، معاون تحلیلگر برجسته در گارتنر، گفت: «هزینه‌های فناوری اطلاعات سازمانی ضد رکود است، زیرا مدیران اجرایی و مدیران مالی، به جای کاهش بودجه فناوری اطلاعات، در حال افزایش هزینه‌ها در ابتکارات تجاری دیجیتال هستند.

روی نرم افزار تمرکز کنید، تاکید دستگاه ها را از بین ببرید

لاولاک توضیح داد که آشفتگی اقتصادی زمینه سرمایه‌گذاری‌های فناوری را تغییر می‌دهد – افزایش هزینه‌ها در برخی زمینه‌ها در حالی که کاهش را در برخی دیگر تسریع می‌کند. با این حال، پیش‌بینی نمی‌شود که تأثیر مادی بر سطح کلی هزینه‌های فناوری شرکت داشته باشد.

آخرین تحقیقات گارتنر پیش بینی می کند که:

  • هزینه نرم افزار 11.3 درصد رشد خواهد کرد
  • هزینه خدمات فناوری اطلاعات 7.9 درصد رشد خواهد کرد
  • سیستم های مرکز داده 3.4 درصد رشد خواهند کرد
  • خدمات ارتباطی 2.4 درصد رشد خواهد کرد

در مقابل، هزینه دستگاه 0.6 درصد کاهش خواهد یافت.

این شرکت می‌گوید هزینه‌های کافی در بازارهای مرکز داده برای حفظ مراکز داده موجود در محل وجود دارد، اما هزینه‌های جدید همچنان به سمت گزینه‌های ابری تغییر می‌کند.

گارتنر ادعا می کند که شرکت ها از فناوری دیجیتال برای تغییر شکل جریان های درآمد، افزودن محصولات و خدمات جدید، تغییر جریان نقدی محصولات و خدمات موجود و همچنین تغییر ارزش پیشنهادی برای محصولات و خدمات موجود استفاده خواهند کرد.

لاولاک گفت: «این روند تغییر از خرید فناوری به ساخت، آهنگسازی و مونتاژ فناوری را برای پاسخگویی به محرک‌های کسب‌وکار خاص تغذیه کرده است».

او گفت که این همچنین برای رشد فضای ابری در محل برای هزینه های جدید فناوری اطلاعات اساسی است. نیازهای اداری و عملیاتی در سایر بخش ها نیز به لیست پروژه های تحول دیجیتال اضافه می شود.

اهداف تحول دیجیتال هنوز محقق نشده است

امروز، گارتنر همچنین یافته‌های یک نظرسنجی از هیئت‌های مدیره را منتشر کرد و طرز فکر و روند دیجیتالی آن‌ها را در سازمان‌هایشان ارزیابی کرد.

جالب اینجاست که مدیران عامل به عنوان رهبر اصلی مسئول هدایت ابتکارات کسب و کار دیجیتال (28%) در نظر گرفته می شوند. این بالاتر از CTO (19٪) و CIO (14٪) است.

Partha Iyengar، معاون تحلیلگر برجسته در Gartner می گوید: «از لحاظ تاریخی، هیئت مدیره به فناوری اطلاعات برای رهبری تجارت دیجیتال نگاه می کردند.

با این حال، با توجه به مزایای کلان و استراتژیک که هیئت مدیره از تجارت دیجیتال انتظار دارند، مدیران عامل در حال حاضر مستقیماً در قبال آن و همچنین درآمد یا رشد شرکت مسئول هستند.

همچنین، بر اساس نظرسنجی از 281 پاسخ‌دهنده در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا و آسیا/اقیانوسیه، 89 درصد از مدیران هیئت‌مدیره می‌گویند که کسب‌وکار دیجیتال اکنون در همه استراتژی‌های رشد کسب‌وکار تعبیه شده است. با این حال، تنها 35 درصد گزارش می دهند که به اهداف تحول دیجیتال دست یافته اند یا در مسیر دستیابی به آن هستند.

خورخه لوپز، معاون تحلیلگر برجسته در گارتنر، گفت: «هیات مدیره (BoDs) به نقطه‌ای رسیده‌اند که استراتژی کسب‌وکار دیجیتال و استراتژی کسب‌وکار کلی یکسان هستند.

لوپز گفت: در حالی که مدیران ارشد فناوری با استفاده از اهرم فناوری پیشرفت قابل توجهی داشته اند، هنوز برای درک مزایای تجاری استراتژیک که مدیران انتظار دارند، کافی نیست. هیأت‌های «آینده‌نگر» به دنبال فرصت‌هایی در تحولات و خطرات هستند.

لوپز گفت: «مدیران عامل و مدیران ارشد اجرایی باید این طرز فکر را اتخاذ کنند، زیرا فناوری نقشی رو به رشد در پیشبرد موفقیت کسب و کار ایفا می کند.

AI/ML برای موفقیت کسب و کار دیجیتال

در همین حال، هیئت‌مدیره‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌های «دستیابی به موفقیت» هستند که باعث موفقیت کسب‌وکار دیجیتال و کسب‌وکار می‌شود:

  • 40 درصد فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) را برای موفقیت کسب‌وکار دیجیتال ضروری می‌دانند
  • 30 درصد بهبود نرم افزار را امری ضروری می دانند
  • 28 درصد داده ها و تجزیه و تحلیل ها را ضروری می دانند
  • 22 درصد ابر را ضروری می دانند

در مقابل، پاسخ دهندگان به دوقلوهای دیجیتال (2٪) و فناوری های خودمختار (2٪) به عنوان کمترین احتمال برای موفقیت اشاره کردند.

گارتنر توضیح داد که در نهایت، هیئت‌مدیره‌ها به دنبال مدرن‌سازی و تقویت «بنی‌ساخت» مانند ابزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) هستند.

لوپز گفت: «در عمل زمانی که شرکت‌ها به چابکی و تغییر نیاز دارند، اغلب پیچیده و سفت و سخت هستند.»

ریسک پذیری برای شتاب دیجیتال نیز حیاتی است – و هیئت مدیره مایلند ریسک پذیری خود را افزایش دهند. بر اساس این نظرسنجی، 64 درصد از مدیران هیئت مدیره قصد دارند تا سال 2024 این کار را انجام دهند که نسبت به سال قبل 7 درصد افزایش داشته است.

لوپز گفت: «هیئت‌های مدیره تشخیص می‌دهند که تصمیم‌گیری در یک محیط متلاطم کسب‌وکار مستلزم سطح بالاتری از ریسک است. “این توانایی ریسک پذیری برای رقابت با سرعت نوآوری حیاتی است.”

به طور مشابه، بسیاری از هیئت مدیره در حال گسترش چشم انداز خود برای تمرکز بر “معماری اقتصادی دیجیتال” هستند. این رویکردی است که شرکت‌های غیردیجیتال برای دستیابی به مزایای اقتصادی – رشد، سودآوری، ارزش بازار و ارزش برند – که غول‌های دیجیتال از طریق مدل‌های تجاری «دیجیتال متولد شده» به دست آورده‌اند، استفاده می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی، 71 درصد از مدیران آن نوع ساختار اقتصادی را دنبال می کنند یا قصد دارند آن را دنبال کنند.

آینگار گفت که قابل درک است که این نیاز به تغییر قابل توجهی در طرز فکر دارد. او گفت: «هیئت مدیره ها باید منابع جدید تولید و ارزش را بشناسند و از آنها استفاده کنند، که مستلزم توانایی بیشتری برای پذیرش و حتی پذیرش ریسک است.»