اپل اکنون یک شرکت تبلیغاتی است


سخنگوی اپل، شین بائر، از پاسخ به سؤالات WIRED در مورد چگونگی تغییر تجارت شرکت، نقش تبلیغات در آن، یا اینکه آیا ATT به برنامه های تبلیغاتی آن مرتبط است یا خیر، خودداری کرد. بائر می‌گوید: «داده‌های یک کاربر متعلق به آن‌ها است و آنها باید تصمیم بگیرند که آیا داده‌های خود را با چه کسی به اشتراک بگذارند یا خیر». او می گوید که قوانین ATT برای همه توسعه دهندگان، از جمله اپل، به طور یکسان اعمال می شود، و این شرکت “هرگز کاربران را ردیابی نمی کند.”

این بدان معنا نیست که درآمد فعلی اپل از تبلیغات به رشد خود ادامه نخواهد داد. پیتر نیومن، مدیر پیش‌بینی در Insider Intelligence، متخصص در ردیابی اپل، می‌گوید: «این قطعاً می‌تواند به بخش مهمی از تجارت آنها تبدیل شود. “آنها می خواهند خود را به میزان قابل توجهی کمتر به فروش سخت افزاری خالص وابسته کنند.”

نیومن به خدمات اشتراک ماهانه مانند Apple Music و Apple TV+ به عنوان مکان هایی اشاره می کند که به راحتی تبلیغات را در خود جای می دهند. او می‌گوید که سرویس پخش ویدیوی این شرکت قابل توجه است، زیرا پس از راه‌اندازی رده‌های تبلیغاتی توسط نتفلیکس، اپل اکنون یکی از تنها سرویس‌های اصلی پخش ویدیو بدون نسخه پشتیبانی‌شده از تبلیغات است. (در ماه آوریل، اپل قراردادی را امضا کرد که تبلیغات را در پوشش لیگ برتر بیس بال از طریق سرویس پخش پخش می کرد، اگرچه این تبلیغات توسط MLB فروخته شد، نه اپل).

اینکه کسب و کار تبلیغاتی اپل چقدر می تواند بزرگ شود هنوز مشخص نیست. نیومن فضای زیادی برای رشد می بیند اما نمی تواند شرکت را در رقابت با بزرگترین غول های تبلیغات دیجیتال ببیند. او می‌گوید: «می‌توانم ببینم که اپل چیزی در سطح مایکروسافت است، شاید کمی بزرگ‌تر، اما به‌طور قابل‌توجهی از شرکت‌هایی مانند گوگل و متا عقب‌تر است». این به معنای درآمد تبلیغاتی ده ها به جای صدها میلیارد است. مایکروسافت می گوید درآمد تبلیغاتی آن حدود 10 میلیارد دلار در سال است. گوگل، برترین پلتفرم تبلیغات دیجیتال جهان، سال گذشته نزدیک به 210 میلیارد دلار درآمد داشت و متا با 115 میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفت.

نیومن می‌گوید در حالی که دستگاه‌ها و سرویس‌های اپل موجودی تبلیغاتی بالقوه زیادی را ارائه می‌کنند، اما مقیاس یا فرصت‌های سودآور موتور جستجوی Google، میلیاردها کاربر برنامه اجتماعی متا یا فروشگاه همه چیز آمازون را فراهم نمی‌کنند. اگرچه اگر شایعات مداوم اپل در حال ساخت جایگزین خود برای جستجوی گوگل ثابت شود، این پروژه می تواند فرصت های تبلیغاتی سودآور جدیدی را ایجاد کند.

و تعهدات حریم خصوصی این شرکت می تواند تا چه حد می تواند با هدف گذاری تبلیغات پیش برود، محدود کند. بانک سرمایه گذاری Evercore ISI تخمین می زند که اپل تا سال 2026 یک تجارت تبلیغاتی 30 میلیارد دلاری خواهد داشت. این میزان تقریباً به اندازه فروش iPad در سال 2021 یا کمی کمتر از نصف درآمد خدمات شرکت است.

اپل افراد زیادی را برای دستیابی به ثروت های تبلیغاتی استخدام می کند. یک آگهی شغلی برای یک مدیر مهندسی فناوری تبلیغات به «نیازهای پلت فرم پیچیده و همیشه در حال رشد شرکت که به ارائه محتوای تبلیغاتی بسیار بهینه به مصرف کنندگان کمک می کند» اشاره می کند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های لینکدین توسط شرکت اپل، تا ماه سپتامبر، اپل حدود 250 کارمند داشت که بر روی پلتفرم های تبلیغاتی خود کار می کردند. فایننشال تایمز، با لیست های شغلی که برنامه هایی را برای تقریباً دو برابر کردن این تعداد پیشنهاد می کند.

به نظر می رسد اپل نسبت به اینکه مداخله بیش از حد در تبلیغات دیجیتالی می تواند نام تجاری خود را خدشه دار کند یا فشار نظارتی را به خود جلب کند، حساس است. این هزینه برای مطالعه ای که در آوریل توسط یک استاد دانشکده بازرگانی کلمبیا منتشر شد، به این ایده پرداخت که ATT به آن کمک می کند تا با غول های تبلیغاتی اینترنت رقابت کند.

اما راینهولد کسلر، محقق دانشگاه زوریخ در سوئیس، دریافت که ATT به اپل کمک کرده است. این ویژگی باعث شد برخی از توسعه دهندگان اپلیکیشن مدل های کسب و کار را از رایگان بودن اما با تبلیغات به مدل های پولی تغییر دهند که گاهی اوقات شامل پرداخت های درون برنامه ای نیز می شود. این به نفع اپل بود، که 30 درصد از این پرداخت‌ها را کاهش می‌دهد، اگرچه مشخص است که برخی از شرکت‌ها درباره نرخ‌های بهتری مذاکره کرده‌اند.

کوسومانو از MIT می‌گوید بزرگترین چالش اپل ممکن است ایجاد تعادل بین شهرت قبلی خود برای حفظ حریم خصوصی در برابر گرفتن داده‌هایی باشد که کسب‌وکارهای تبلیغات دیجیتال ایجاد می‌کنند. او می‌گوید: «اپل یک باغ دیواری است که به دقت آراسته شده است، نه این اکوسیستم تبلیغاتی مانند گوگل. حفظ این تمایز و همچنین افزایش درآمد تبلیغاتی می تواند مشکل باشد. کسلر می گوید: «کاربران اپل بسیار وفادار و بخشنده هستند. اما اگر آن‌ها این موضوع را برای مطابقت با پیش‌بینی‌های خود تحت فشار قرار دهند، من از خود می‌پرسم که آیا کاربران می‌توانند آن را نادیده بگیرند.