Lyft آرزو داشت مالکیت خودرو را بکشد. اکنون هدف آن سود بردن از آن است


مشتریان Lyft می دانند آن را به عنوان برنامه صورتی روشن برای ضربه زدن در زمانی که نیاز به ماشین سواری دارند یا دوچرخه یا اسکوتر کرایه می کنند. امروز این شرکت اعلام کرد که می خواهد مکانی برای مراقبت از ماشین شخصی شما باشد. اپلیکیشن Lyft راهی برای پیدا کردن و رزرو پارکینگ در 16 شهر، احضار کمک های کنار جاده ای و برنامه ریزی تعمیر و نگهداری خودرو ارائه می دهد.

افزودن این سرویس‌های جدید یک گام کوچک برای یک اپلیکیشن است، اما بخشی از یک تغییر بسیار بزرگ‌تر در استقبال از سفر است. همانطور که Lyft و رقیب بزرگ‌ترش Uber در جستجوی راهی برای در نهایت کسب سود هستند، برخی از دیدگاه‌هایی که زمانی برای آینده از آنها حمایت می‌کردند، بهینه‌سازی شده‌اند. لیفت یک بار برای پایان دادن به مالکیت شخصی خودرو فشار آورد. اکنون این شرط بندی است که ادامه خواهد داشت و حتی منبع درآمد جدیدی را فراهم می کند. حدود 75 درصد از کاربران آن خودرو دارند. جودی کلمن، رئیس ناوگان شرکت می‌گوید: «ما با سواران و مشتریان خود در جایی که هستند ملاقات می‌کنیم.

Lyft تا کجا پیش رفته است: در سال 2016، جان زیمر، یکی از بنیانگذاران، نوعی انتقاد در مورد مأموریت استارتاپ چهار ساله آن زمان به نام «انقلاب سوم حمل و نقل» در Medium پست کرد. زیمر اعتراف کرد، بله، او عاشق ماشین است و از کودکی عاشق بوده است. اما در طی یک دوره برنامه ریزی شهری در کالج متوجه شد که شهرهای ایالات متحده تحت تسلط ماشین بوده اند، و نه به روش خوبی. دفعه بعد که بیرون رفتید، او نوشت: «ببینید چقدر زمین به ماشین اختصاص داده شده است و نه چیز دیگر.» وسایل نقلیه خالی و کم استفاده پارکینگ ها و خطوط را پر می کنند و دوچرخه ها و اسکوترها و عابران پیاده را در پیاده روها شلوغ می کنند. او نتیجه گرفت: «آمریکا یک تجارت حمل‌ونقل شکست خورده را اداره می‌کند» و لیفت قصد داشت آن را تغییر دهد.

ابزار اصلی Lyft در ایجاد آن انقلاب قرار بود وسایل نقلیه خودران باشد. زیمر در آن زمان پیش‌بینی کرد که رباتاکسی اکثریت سواری‌های Lyft را در اواسط دهه آینده (دو سال از امروز) تشکیل می‌دهد. او بر این باور است که بین سواری‌های معمولی لیفت و سواری‌های خودمختار، مالکیت خودروهای خصوصی در شهرهای بزرگ ایالات متحده تا سال 2025 «به جز پایان می‌یابد». حتی زمانی که لیفت و اوبر در مناطق خاکستری مقررات حمل‌ونقل دولتی فعالیت می‌کنند، هر دو قول دادند که شهرنشینان را بازسازی کنند. روابط با حمل و نقل و محیط ساخته شده زیمر نوشت، شهری بدون خودروهای شخصی را می‌توان با پیاده‌روها و پارک‌های وسیع‌تر به‌جای پارکینگ‌ها بازسازی کرد.

اما بزرگ شدن می تواند دردناک باشد. در چند سال گذشته، لیفت و اوبر باید با تجارت حمل و نقل دست و پنجه نرم کنند. معلوم می شود که کسب درآمد از سواری ها بسیار سخت است. هیچ کدام هنوز سود واقعی را ارسال نکرده اند. قیمت سهام Lyft از زمان عرضه عمومی آن در سال 2019 بیش از 80 درصد کاهش یافته است. در این ماه، این شرکت 13 درصد از نیروی کار خود را به دلیل مشکلات اقتصادی اخراج کرد.

با حسن نیت از Lyft

تلاش اوبر برای تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری در تحویل غذا و مواد غذایی است. Lyft در حال تلاش برای یافتن راه های خود برای نگه داشتن سواران به برنامه خود است. عرضه خدمات خودرو، با مشارکت SpotHero برای پارکینگ، ارائه دهنده کمک های کنار جاده ای Agero، و مراکز خدمات Goodyear، بخشی از اصلاح برنامه اشتراک Lyft Pink است. با 9.99 دلار در ماه به کاربران تخفیف هایی در سواری، پیکاپ های اولویت دار، تعداد انگشت شماری سفر رایگان با دوچرخه و اسکوتر، و اکنون چهار سرویس رایگان کنار جاده ای در سال و 15 درصد وقفه در خدمات تعمیر و نگهداری خودرو به کاربران می دهد. Lyft از اشتراک‌گذاری تعداد افراد مشترک Lyft Pink خودداری کرد.

چشم انداز گسترده تر فناوری حمل و نقل نیز متفاوت به نظر می رسد. خودروسازان نسبت به دوام کوتاه مدت فناوری روباتاکسی ابراز تردید می کنند. Uber واحد فناوری خودروهای خودران خود را در سال 2020 فروخت و چند ماه بعد Lyft نیز همین کار را کرد. مشارکت با شرکت فناوری خودروهای خودران Motional به این معنی است که برخی از نمونه های اولیه وسایل نقلیه خودران در برنامه Lyft در لاس وگاس ظاهر می شوند. لیفت امروز اعلام کرد که همان روباتاکسی در سال های آینده در لس آنجلس در دسترس خواهد بود. اما به طور کلی، به نظر می رسد که توسعه خودروهای خودران متوقف شده است و زیمر دیگر بر پیش بینی خود مبنی بر اینکه روباتاکسی «اکثریت سواری های Lyft» را در مدت کوتاهی ارائه می کند، نمی ایستد. در ماه اکتبر، او در یک کنفرانس فناوری گفت که فکر نمی‌کند Lyft “هیچ وقت در دهه آینده” رانندگان انسانی را با ربات‌ها جایگزین کند.

اکنون Lyft از هدف خود برای از بین بردن خودروهای شخصی به کسب و کار کمک به مالکان در نگهداری آنها تغییر مسیر داده است. و منطقی برای تغییر تیم وجود دارد: تعداد خودروهای شخصی در شهرهای متراکم که Lyft محبوب‌ترین آنهاست در دهه گذشته افزایش یافته است. در مکان‌هایی که حمل‌ونقل عمومی راهی مناسب برای رفت و آمد است، همه‌گیری این وضعیت را بدتر کرد، زیرا ترس از ویروس باعث شد افرادی که می‌توانستند آن را بخرند از قطار و اتوبوس و به نمایندگی‌های خودرو خارج شوند. تابستان 2020 شاهد 18 درصد بیشتر ثبت نام خودروهای جدید در شهر نیویورک نسبت به مدت مشابه سال قبل بود.

“آنچه که من متوجه شدم این است که فرصت در دسترس است کاهش می دهد کلمن، رئیس ناوگان لیفت می‌گوید مالکیت خودرو شخصی به جای حذف آن. شاید یک خانواده بتواند با یک ماشین به جای دو ماشین کار کند. همانطور که او این را می گوید، لیفت به معنای واقعی کلمه بزرگ شده است. او می‌گوید: «بنیان‌گذاران ما در حالی که این شرکت را اداره می‌کردیم، وارد مرحله خانوادگی زندگی شده‌اند. هنگامی که ما به چگونگی ادامه تکامل برای حمایت از سوارکاران خود در بهبود زندگی خود با بهترین حمل و نقل جهان نگاه کردیم، به نوعی باید بگوییم، زمانی که دو نفر داشته باشید، مایلیم اینجا برای شما باشیم. بچه ها و شما باید برای وقت دکتر در مرکز شهر پارک کنید.»

کلمن می‌گوید Lyft هنوز هم می‌خواهد دنیا را تغییر دهد، اما دیدگاه آن در حال حاضر کمی بیشتر شبیه وضعیت موجود است. این شرکت زمانی رویای کمک به تخریب پارکینگ ها را در سر داشت. اکنون می توانید یک مکان را از طریق برنامه آن رزرو کنید.