گفتوگوهای رو به رشد پیرامون متاورژن در بخشهای مختلف نشان میدهد که سازمانها به طور فزایندهای به دنبال این هستند که وزن خود را پشت سر این دنیای غوطهور در حال نوپایی بیندازند.
این دنیای مجازی جدید وعده های باورنکردنی را ارائه می دهد. گارتنر پیش بینی می کند که تا سال 2026، 25 درصد از مردم در سراسر جهان حداقل یک ساعت در روز را برای کار، خرید، آموزش، معاشرت و سرگرمی در دنیای متاورز سپری خواهند کرد. بنابراین جای تعجب نیست که بیش از 120 میلیارد دلار تنها در سال 2022 بر روی متاورس سرمایه گذاری شده است که بر اساس گزارش مک کینزی، از 57 میلیارد دلار سرمایه گذاری در کل سال گذشته کمتر است. علاوه بر این، این گزارش پیشبینی میکند که ارزش متاورس تا سال 2030 به 5 تریلیون دلار برسد.
این وعده عظیم، شرکتها را وادار کرده است تا کسبوکار خود را برای بهرهمندی از مزایای متاورس قرار دهند. سازمان هایی مانند Disney، P&G و LVMH اخیراً افسران ارشد متاورس را منصوب کرده اند، در حالی که سایرین مانند نایک، بالنسیاگا و گوچی برای مشاغل مرتبط با متاورس استخدام می کنند. اما یک افسر ارشد متاورس چیست – و چرا یک سازمان باید امروز یکی را استخدام کند؟
به طور معمول، یک افسر ارشد متاورس (CMTO) مسئول توسعه و حفظ حضور آنلاین یک شرکت در متاورس است. با این حال، برخی از رهبران صنعت در مورد نیاز و تعریف یک افسر ارشد متاورس بحث می کنند.
اسکات کینی (با نام مستعار DJ Skee)، مدیر ارشد فناوری TSX Entertainment، به VentureBeat گفت: «یک افسر ارشد متاورس فردی با تجربه وسیع در [metaverse] فضایی با دانش عمیق از بازی های ویدیویی و اکوسیستم Web3. در کنار دانش فنی، انتظار می رود که افسر ارشد متاورس معمولی نیز در جنبه خلاقانه بازار به خوبی تبحر داشته باشد و بتواند تلاش های فراسویه سازمان را هدایت کند. این شامل شناخت و استخدام افراد با سابقه پلتفرم های توسعه مانند Unreal Engine، Unity و CryEngine … یا Blender و Maya می شود.
کینی همچنین خاطرنشان کرد که CMTO علاوه بر تخصص فنی در زمینه ارزهای دیجیتال، محاسبات ابری، بلاک چین و موتورهای بازی، باید دیدی از محیط متاورس داشته باشد.
او گفت که در نهایت، مدیر ارشد متاورس برند، تصویر، ماموریت و چشم انداز سازمان را در پلتفرم ها و لوازم جانبی مختلف مجازی مدیریت می کند.
نیاز به رهبری و مدیریت پایدار
از آنجایی که متاورس هنوز در مراحل اولیه خود است، تعجب آور نیست که تنها بخش کوچکی از C-suite به طور کامل متاورس را درک می کند – همانطور که تیم کوک، مدیرعامل اپل در مقاله ای اذعان می کند – و اینکه چگونه ممکن است در آینده به همه چیز در شرکت شکل دهد. چند سال. با این حال، مارتی رسنیک، معاون و تحلیلگر گارتنر، معتقد است «این بهترین زمان برای یادگیری، کاوش و آماده شدن برای یک متاورس با اجرای محدود است».
به طور مشابه، ونسا مولین، مدیر توسعه کسبوکار برای رسانههای متاورس و تعاملی در آگورا، به VentureBeat گفت: «برای کسبوکاری که قصد آزمایش متاورس را دارد، استفاده از CMTO اجتنابناپذیر است».
او افزود: «وقتی به نقشهای C-suite فکر میکنید، آنها به گونهای طراحی شدهاند که دارای استراتژی و منابع خاص و همچنین اصول مدیریتی باشند که از نوک پیکان سرچشمه میگیرد. «چگونگی پیشروی یک شرکت بر اساس داشتن تیمی از رهبران بسیار مؤثر است که تیمهای خود را به مسیر درست میکشند. مسیری که پیشبینی میشود متاورجه پیشبینی میشود، منابع و مسئولیتهای عظیم به رهبری و مدیریت نوآورانه، اما پایدار نیاز دارند.»
برای کسبوکاری که در حال کاوش در این است که چگونه در چشمانداز وسیعتر قرار میگیرد و میتواند از فرصتهای بیپایان درون متاورس استفاده کند، وظیفه CMTO این است که زوایای آن را بررسی کند و آنچه را که کار میکند پیدا کند. استخدام یک CMTO به شرکت کمک میکند تا در صدر روندهای نوظهور متواتر باقی بماند و بر جنبههایی از این گرایشها تمرکز کند که نیازهای خاص کسبوکارشان را برآورده میکند.
اما آیا در این مرحله به CMTO نیاز دارید؟
اما در حالی که مولین معتقد است استخدام یک تیم متاورس از همان ابتدا ضروری است، او پیشنهاد می کند که ممکن است بعداً یک CMTO وارد شود. برای شروع، فکر میکنم یک «تیم حمله» کوچک متاورس کافی باشد. کسی برای آزمایش، بازی و تحقیق در مورد اینکه چه چیزی برای کسب و کار شما بهترین است. هنگامی که جایگاه خود را پیدا کردید و “عملکرد توده ای احتمالی” خود را ایجاد کردید، می توانید یک افسر متاورس را برای مدیریت و اجرای نقشه های راه خود استخدام کنید.
از سوی دیگر، اگر انتقال بخشی از کسب و کار شما به متاورس اولویت است، ممکن است از قبل مدیر ارشد متاورس خود را منصوب کرده باشید.
کینی گفت: این وظیفه CMTO است که بفهمد چه مواردی از متاورس برای شرکت آنها بهترین است. شاید منطقی نباشد که یک بانک در متاورس بر روی پلتفرمی مانند Roblox، Fortnite یا Decentraland بسازید. CMTO باید راههای جدیدی برای تعامل یا مشارکت یا کمک به تراکنشها در metaverse و ساخت ابزارهایی برای رسیدن به کسبوکار بیابد.
همانطور که کتی هاکل، بنیانگذار و مدیر ارشد متاورس در Journey، گفت: «اینگونه است که میتوانید مفروضات را در برخی از این جهانهای مجازی آزمایش کنید یا آزمایش کنید که چگونه برند شما میتواند کارهای خاصی را انجام دهد. شما می توانید این کارها را به عنوان نمونه اولیه و خصوصی انجام دهید.
جهان هنوز چند سال با پذیرش انبوه پلتفرمهای متاورس فاصله دارد. اما اگر در حال ساختن متاورس خود با پیش بینی هستید، به کسی نیاز دارید که بتواند تکه ها و قطعات را در مسیر درست حرکت دهد. P&G امسال یک پلتفرم دیجیتال به نام BeautySPHERE راه اندازی کرد و یک تبلیغ تلویزیونی محبوب دهه 1980 را دوباره به یک بازی ویدیویی تبدیل کرد. نایک یک شرکت کتانی مجازی خرید و دنیایی را با الگوبرداری از دفتر مرکزی واقعی خود ایجاد کرد. استارباکس NFT هایی با مضمون قهوه یا توکن های غیرقابل تعویض را معرفی می کند که به برنامه وفاداری مشتری خود مرتبط هستند.
زود وارد شدن به متاورس
گارتنر پیشبینی میکند که «تا سال 2024، فرصتهای مستقیم برای پذیرش در مقیاس بزرگ در متاورس محدود خواهد بود» و افزود: «بازار شروع به کشف و آزمایش برنامهها و موارد استفاده با ارزش بالا و بلندمدت کرده است». وضعیت متاورز امروزی ممکن است از جریان اصلی دور باشد – حتی با وجود همه سرمایه گذاری در فضا، گارتنر تخمین می زند که متاورژن تا سال 2030 بالغ خواهد شد. زمان ایجاد یک تیم متاورس – و حتی تعیین یک CMTO – اکنون فرا رسیده است.
کینی ادعا می کند که این مرحله اولیه متاورژن مهم است. “این من را خیلی به یاد دوران دات کام می اندازد – تبلیغات بسیار زیاد بود و مردم با آن گیج می شدند. می تواند بسیار ترسناک باشد. همه در حال ورود به آن بودند، همه ما میدانستیم که این آینده است و خیلی سریع شتاب گرفت. سپس در واقع باید ساخته می شد و پس از آن به آرامی زندگی ما را در اختیار گرفت. و این همان چیزی است که من فکر می کنم قرار است با متاورس اتفاق بیفتد، مثل اینکه ما در آن فاز هستیم. ما به جایی رسیدهایم که مردم اکنون در مورد آن سؤال میپرسند و تحت تأثیر آن قرار میگیرند.»
با استخدام یک CMTO، کسب و کار شما روی یک استراتژی بلندمدت سرمایه گذاری می کند که شما را جلوتر از مشتریانتان به دنیای فراتر می برد. مدیر اجرایی که بر کارهای مرتبط با متاورس نظارت می کند با بسیاری از بخش ها ارتباط برقرار می کند: محصول، بازاریابی، توسعه کسب و کار و مشارکت، سیاست، حقوقی و غیره. دیدگاه بین شرکتی به فردی با دید پیرامونی و توانایی متحد کردن یک استراتژی نیاز دارد. این یک نگاه اجمالی به آینده ای را ارائه می دهد که در آن متاورس نه تازگی دارد و نه یک موجودیت مجزا، بلکه یک الگوی تثبیت شده است که همه عناصر کسب و کار شما را تحت تأثیر قرار می دهد.
ماموریت VentureBeat این است که یک میدان شهر دیجیتال برای تصمیم گیرندگان فنی باشد تا دانشی در مورد فناوری سازمانی متحول کننده کسب کنند و معامله کنند. جلسات توجیهی ما را کشف کنید.