چگونه برای سال 2023 برنامه ریزی کسب و کار داشته باشیم


نوشتن طرح کسب و کار بخش مهمی از هر کسب و کاری است. به هر حال، به شما کمک می کند چشم انداز و ماموریت شرکت خود را تعیین کنید و در عین حال مشخص کنید دقیقاً چگونه برنامه ریزی برای رشد دارید. همچنین اگر برنامه ای برای کار خود داشته باشید، می تواند به ایجاد تعادل بیشتر بین کار و زندگی در خانه کمک کند. علاوه بر جزئیات استراتژی های کلی کسب و کار خود، می توانید اطلاعاتی مانند میزان درآمدی که انتظار دارید در سال اول به دست آورید و تعداد کارمندانی که قصد دارید در مراحل اولیه استخدام کنید را نیز درج کنید.

چه در حال نوشتن یک طرح تجاری غیررسمی یا رسمی باشید، این راهنما برخی از مراحل اساسی را که می‌خواهید برای موفقیت در سال 2023 دنبال کنید، مرور می‌کند.

1. خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی یک سند یک یا دو صفحه ای است که طرح کسب و کار شما را به سرمایه گذاران بالقوه، وام دهندگان و سایر اشخاص ذینفع معرفی می کند. هدف این سند این است که به سرعت و به طور موثر آنچه را که طرح کسب و کار شما پوشش می دهد و آنچه را که می خواهید با آن انجام دهید، به اشتراک بگذارید.

با یک مقدمه کوتاه شروع کنید که توضیح می دهد سند در مورد چیست و چرا مهم است. سپس به جزئیات بیشتری در مورد اهداف و اهداف خود، تحقیقات بازاری که انجام داده اید و اینکه چگونه برنامه شما به این اهداف می پردازد، بپردازید. هر رقم مالی کلیدی را نیز در خلاصه اجرایی لحاظ کنید، مانند ارقام فروش پیش بینی شده برای هر سال و غیره.

با یک نکته قوی پایان دهید و تأکید کنید که چگونه طرح کسب و کار شما به شما در دستیابی به اهدافتان کمک می کند. سند را کوتاه و دقیق نگه دارید، اما چیزی را از قلم نیندازید. خلاصه اجرایی یکی از حیاتی ترین بخش های برنامه شماست. مطمئن شوید که حرفه ای و براق است.

2. ساختار و سازمان شرکت خود را شرح دهید

ساختار شرکت شما بخشی جدایی ناپذیر از طرح کسب و کار شما است. این بر نحوه عملکرد شرکت شما و همچنین وضعیت قانونی و تعهدات مالیاتی آن تأثیر می گذارد. چندین ساختار برای انتخاب وجود دارد، از جمله:

  • مالکیت یگانه
  • شراکت
  • LLC (شرکت با مسئولیت محدود)
  • شرکت

نحوه ساختار شرکت شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع کسب و کار شما و تعداد شرکای شما. با رشد و توسعه کسب و کار خود، ممکن است بخواهید ساختار سازمانی متفاوتی را به عنوان بخشی از برنامه ریزی کلی کسب و کار خود اتخاذ کنید.

علاوه بر این، ممکن است به دلیل تغییرات در قانون یا صنعت خود، نیاز به تغییر ساختار کسب و کار خود داشته باشید. به عنوان مثال، اگر یک LLC دارید و شروع به ارائه مزایای بیمه درمانی برای کارمندان کنید، ممکن است طبق قانون مجبور شوید شرکت خود را به یک شرکت تبدیل کنید. بنابراین، در کنار هم قرار دادن طرح تجاری 2023 خود، مسیر شرکت خود را در نظر بگیرید.

3. مزیت رقابتی خود را تعریف کنید

مزیت رقابتی شما دلیلی است که شرکت شما می تواند به اهداف خود دست یابد. این ممکن است کاری باشد که فقط شما می توانید انجام دهید یا خدماتی باشد که رقبای شما را شکست دهد. به عنوان مثال، اگر شما خدمات یا محصولی را می فروشید که هیچ کس دیگری آن را انجام نمی دهد، این یک مزیت رقابتی محسوب می شود.

چه چیزی کسب و کار شما را متمایز می کند؟ چه چیزی در مورد شما منحصر به فرد است؟ سعی کنید این را با جزئیات بنویسید، از جمله اطلاعاتی در مورد:

  • محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید.
  • پیشنهاد ارزش منحصر به فرد شما (چیزی که شرکت شما را از رقبا متمایز می کند).
  • مشتری ایده آل شما – چه کسی می خواهد از شما خرید کند؟

این به ایجاد شخصیت خریدار کمک می کند که مشتری ایده آل برای کسب و کار شما را نشان دهد. این به شما کمک می کند یک پیشنهاد ارزش قانع کننده برای آنها ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که تلاش های بازاریابی شما به درستی انجام می شود.

4. بازار هدف خود را تعریف کنید

بازار هدف گروه خاصی از مردم است که احتمالاً از شما خرید می کنند. شما می توانید چندین شخصیت خریدار برای پاسخگویی به گروه های مختلف افراد ایجاد کنید. به طور کلی، تعریف مخاطبان به شما کمک می کند تا نوع محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را تعیین کنید. وقتی بازار هدف خود را مشخص کردید، می‌تواند راه طولانی را به سمت عدم اتلاف وقت و انرژی در سایر ترافیک دیجیتال پیش ببرد.

بهترین مکان برای شروع، شناسایی مشکلات و نیازهای مخاطبان است. شما می توانید این کار را با انجام تحقیقات اینترنتی یا صحبت با دوستان و اعضای خانواده که در بازار هدف شما قرار دارند انجام دهید.

هنگامی که نقاط دردناک بازار خود را شناسایی کردید، می توانید شروع به ایجاد محتوایی کنید که به طور خاص به آن خواسته پاسخ می دهد. این می تواند به شما کمک کند تا با مشتریان بالقوه خود اعتماد ایجاد کنید زیرا آنها احساس می کنند چیزی را فقط برای آنها طراحی کرده اید.

5. یک برنامه بازاریابی تهیه کنید

طرح بازاریابی سندی است که به شما کمک می کند تا مشخص کنید که بازار هدف شما چه کسی است و همچنین چگونه محصول یا خدمات خود را به آنها بفروشید. این می تواند به ویژه زمانی مفید باشد که تازه شروع کرده اید و تجربه زیادی در بازاریابی ندارید.

همچنین داشتن طرح کلی برای تلاش‌های بازاریابی آینده مفید است، بنابراین می‌توانید اثربخشی استراتژی‌های خود را پیگیری کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید پایگاه مشتریان خود را گسترش دهید، جزئیات یا مراحل عملی مانند افزایش تبلیغات یا ایجاد محصولات یا خدمات جدید را در نظر بگیرید.

در مورد آنچه می خواهید با کمپین خود به دست آورید، مشخص باشید. اگر این کار فقط باعث می شود مردم به کاری که انجام می دهید علاقه مند شوند، روی تعامل با رسانه های اجتماعی و سایر فعالیت های آفلاین تمرکز کنید. اگر باعث ایجاد آگاهی از برند می شود، روی ایجاد حضور آنلاین و پوشش خبری تمرکز کنید.

هر کاری که انجام می دهید، مطمئن شوید که با یک استراتژی برای کمپین خود آماده هستید و این استراتژی بر اساس اهداف شما است.

6. قرار دادن پیش بینی های مالی

پیش بینی های مالی بخش مهمی از هر طرح تجاری است. آنها به شما این امکان را می دهند که موقعیت مالی آینده شرکت خود را پیش بینی کنید و به راحتی ببینید چه انتظاراتی از کسب و کار در کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد.

اولین قدم ایجاد یک جدول خلاصه است که درآمد، هزینه ها و سود پیش بینی شده شما را برای هر سال نشان می دهد. این به شما کمک می کند تا ببینید که آیا اهداف فروش شما معقول است و آیا هزینه های شما با جایی که می خواهید تا 5 سال آینده مطابقت دارد یا خیر.

شما باید تصمیم بگیرید که هر بخش به چه مقدار پول نیاز دارد تا به طور موثر فعالیت کند. اگر در حال ایجاد یک برنامه نرم افزاری جدید هستید، به برنامه نویسانی نیاز دارید که بتوانند برنامه را طراحی کنند و توسعه دهندگانی که بتوانند آن را بسازند. شما همچنین به شخصی نیاز دارید که بتواند محصول را بازاریابی کند تا مردم در هنگام راه اندازی آن را بدانند.

پیش بینی های مالی مانند بودجه بندی نیست، اما این پیش بینی ها در بودجه ای که ایجاد می کنید، مشخص می شود. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که این پیش بینی ها در طول زمان با رشد و تکامل کسب و کار شما تغییر خواهند کرد.

صرف زمان برای امور مالی و بودجه خود، به خصوص در دوران رکود اقتصادی، به کسب و کار شما قابل اعتمادتر می شود.

7. USP خود را حتی بیشتر محدود کنید

یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا USP، یک عبارت ساده است که توضیح می دهد چه چیزی کسب و کار شما را خاص می کند. این باید به راحتی قابل درک و به یاد ماندنی باشد و به وضوح شرکت شما را از رقبای خود متمایز کند. یک USP خوب می تواند به شما کمک کند در یک بازار شلوغ برجسته شوید، مشتریان جدید جذب کنید و فروش را افزایش دهید.

همانطور که شرکت شما رشد می کند، USP شما می تواند در معرض تجدید نظر و اصلاح منظم باشد. می توانید از آن به عنوان سنگ محک برای تمام تصمیمات تجاری خود، از کمپین های بازاریابی گرفته تا توسعه محصول، استفاده کنید.

هنگامی که آن وجه تمایز کلیدی را شناسایی کردید، مطمئن شوید که در همه جنبه های کسب و کار شما منعکس شده است – از نام آن (در صورت وجود) تا مواد بازاریابی و طراحی وب سایت. این به مشتریان کمک می کند تا برند شما را شناسایی کنند و اعتماد کنند که از هر تعامل با شرکت شما آنچه را که انتظار دارند به دست خواهند آورد.

8. یک بودجه تجاری تنظیم کنید

بودجه تعیین می کند که آیا کسب و کار شما سودآور است یا خیر و هزینه اجرای آن چقدر است. این باید شامل برآوردی از هزینه‌های شما، از جمله هزینه‌های راه‌اندازی، هزینه‌های عملیاتی – مانند آب و برق و بیمه – و همچنین هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات باشد.

همچنین، در نظر بگیرید که چه نوع هزینه هایی ممکن است در آینده داشته باشید. اگر قصد اجاره فضای اداری یا خرید خودرو دارید، این هزینه ها را در بودجه خود لحاظ کنید.

اقلام بودجه ممکن برای گنجاندن عبارتند از:

  • تعداد کارکنان مورد نیاز
  • حقوق هر کارمند
  • مقدار پولی که برای تجهیزات و لوازم (از جمله نرم افزار) خرج خواهید کرد.
  • مقدار پولی که برای فضای اداری نیاز دارید.
  • مقدار پولی که برای آب و برق (مانند برق) و سایر هزینه های سربار مانند حق بیمه نیاز دارید.

باید جامع و دقیق باشد تا بتوانید تصویر واضحی از میزان پول مورد نیاز کسب و کارتان در سال آینده داشته باشید. به یاد داشته باشید که هر هزینه ای را که می تواند بر امور مالی شما تأثیر بگذارد، بگنجانید، حتی آنهایی که کوچک به نظر می رسند.

برنامه ریزی تجاری 2023 خود را شروع کنید

هیچ الزامات سختگیرانه ای برای قالب طرح کسب و کار شما وجود ندارد. به هر حال، بخش بزرگی از چیزی که به یک طرح عالی قدرت می دهد، وضوح و انعطاف ایده های آن است. اما، اگر می‌خواهید یکی بنویسید، استفاده از قالبی که ایده‌ها، بازار هدف و استراتژی‌های شما را برای بهینه‌سازی عملیات کسب‌وکار و توسعه پیش‌بینی‌شده سازماندهی می‌کند، مهم است.

جو مارتین

جو مارتین

معاون بازاریابی

جو مارتین در حال حاضر معاون بازاریابی در اسکورپیون است، یک ارائه دهنده پیشرو در زمینه فناوری و بازاریابی برای کمک به رشد کسب و کارهای کوچک. او قبلاً مدیر ارشد اجرایی و مدیر ارشد اجرایی CloudApp و رئیس بازاریابی در Adobe بود. او با بیش از 15 سال تجربه در صنعت و فناوری که باعث اجرای آن می شود، راهنمایی های استراتژیک در مورد چگونگی ساخت و استفاده از پشته و بازاریابی مناسب برای رشد کسب و کار ارائه می دهد. جو معتقد است که بازاریابان به آموزش و رهبری هوشمند نیاز دارند تا رشد شرکت را افزایش دهند. با جو در لینکدین ارتباط برقرار کنید و او را در توییتر @joeDmarti دنبال کنید.