مستقیم به مصرف کننده در حال مرگ است. این زمان برای یک پارادایم جدید است


در گذشته در دهه گذشته، برندهای معروفی مانند Huel جایگزین غذا و شرکت آرایش مردانه، هری با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتالی، کسب‌وکارهای خرده‌فروشی چند میلیارد دلاری ایجاد کردند تا مستقیماً به مشتریان آنلاین و بدون نیاز به واسطه بفروشند. این برندها نمونه هایی از شکل جدیدی از خرده فروشی به نام مستقیم به مصرف کننده (DTC) بودند.

همه‌گیری جهانی تنها این روند را تسریع کرد، به طوری که بسیاری از فروشگاه‌های خیابانی مجبور به تعطیلی شدند و با مراجعه مستقیم به خریداران آنلاین، فروش خود را افزایش دادند. برخی از برندها با موفقیت این گذار را پشت سر گذاشتند، مانند Ooni سازنده اجاق پیتزا در فضای باز، که فروش آن در طول قرنطینه افزایش یافت، با درآمد سالانه از 13.7 میلیون پوند (167 میلیون دلار) در سال 2019 به 52.7 میلیون پوند در سال 2020. خریداران نیز سازگار شدند – حدود 60 درصد از آنها خریداری کردند. یک نام تجاری مستقیم به مصرف کننده حداقل یک بار در سال 2021.

با کاهش تدریجی همه گیری، بازار دوباره به سرعت در حال تغییر است. برندهای قدیمی‌تر و معتبرتر اکنون رویکرد DTC را پذیرفته‌اند—برای مثال، فروش مستقیم نایک به مصرف‌کننده در سال 2021، 30 درصد رشد کرد و به 16.5 میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر، سهام برخی از بزرگترین برندهای DTC که در فهرست عمومی قرار دارند – مانند Warby Parker و Allbirds – در سال 2022 تا 64 درصد کاهش یافته است.

عوامل اقتصادی آشکاری در پشت این عملکرد ضعیف وجود دارد. تعادل مجدد اقتصاد، با افزایش تورم و فشرده شدن زنجیره تامین، فشار را بر خرده فروشان افزایش می دهد. طبق گزارش McKinsey، افزایش قیمت‌ها نگرانی شماره یک برای دو سوم مصرف‌کنندگان بریتانیایی است و تقریباً 70 درصد می‌گویند که اخیراً عادت‌های خرید خود را تغییر داده‌اند و بیش از هر زمان دیگری آماده خرید مارک‌های ارزان‌تر هستند.

اما عوامل دیگری در سقوط اخیر برندهای DTC نقش دارند. به عنوان مثال، در سال 2021، اپل یک ویژگی شفافیت جدید را معرفی کرد که به کاربران اجازه می داد از ردیابی اپلیکیشن خودداری کنند و به دست آوردن مشتریان جدید از طریق تبلیغات رسانه های اجتماعی پولی برای این برندها سخت تر و گران تر می شود.

در نتیجه این نیروهای بازار، در سال 2023، خرده فروشی DTC به یک تکرار جدید و انعطاف پذیرتر تبدیل خواهد شد که من آن را اتصال به مصرف کننده (CTC) می نامم. این رویکرد جدید در مورد طی کردن چندین مسیر برای دستیابی به مشتریان به طور همزمان است: از رسانه های اجتماعی تا Web3، از خرید آنلاین تا فروشگاه های خیابانی.

برای اتخاذ آن، برندها باید در مورد نحوه بیان داستان خود و رشد جوامع خود در این چهار پلتفرم مختلف خلاق باشند. نمونه ای از برند پوشاک تناسب اندام Gymshark را در نظر بگیرید که در ماه ژوئیه یک آرایشگاه پاپ آپ با آرایشگران آموزش دیده در زمینه سلامت روان افتتاح کرد تا مردان را تشویق کند تا در هنگام دریافت لوازم آرایشی در مورد مشکلات خود صحبت کنند. از سوی دیگر، برند آرایش مردانه War Paint، فروشگاه‌های متروکه را به نمایشگاه‌هایی برای خریداران آنلاین تبدیل می‌کند.

آزمایش های زیادی با مدل CTC نیز در پلتفرم های رسانه های اجتماعی انجام می شود. به عنوان مثال، کایلی جنر از خرید TikTok استفاده می کند – ویژگی جدیدی که در سال 2022 با همکاری Shopify راه اندازی شد و به کاربران اجازه می دهد تا حساب های TikTok خود را به فروشگاه های آنلاین خود پیوند دهند – و به دنبال کنندگان او امکان می دهد مستقیماً از Kylie Cosmetics در این پلت فرم خرید کنند. طبق گفته Shopify، سفارشات انجام شده در کانال های رسانه های اجتماعی در سه ماهه اول سال 2022 چهار برابر شده است.

این فرصت خرده فروشی به YouTube گسترش می یابد. برای مثال، گابریلا، اینفلوئنسر بریتانیایی یوتیوب، از کانال خود برای فروش لوازم التحریر به نزدیک به 900000 دنبال کننده استفاده می کند. یونایتد استند، یک کانال غیررسمی هواداران منچستر یونایتد با 1.4 میلیون دنبال کننده، همچنین کالاهای خود را از طریق یوتیوب و شاپیفای به جامعه خود می فروشد.

Web3 همچنین فرصت های جدیدی را برای برندها ایجاد می کند تا با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند. حتی ممکن است یک توکن یا یک NFT در کیف پول دیجیتال خود داشته باشید تا یک پیشنهاد انحصاری آنلاین یا یک تجربه VIP در خیابان بزرگ را باز کنید. این در حال حاضر به جریان اصلی رسیده است و Starbucks یک برنامه پاداش مبتنی بر Web3 را برای ارائه امتیازات منحصر به فرد به مشتریان ارائه می دهد.

خرده فروشانی که در سال 2023 برنده خواهند شد، کسانی هستند که بر ایجاد ارتباطات معتبر با مشتریان خود از طریق همه این راه ها متمرکز شده اند. این کسب‌وکارها با تبدیل شدن به کانال‌ها رونق خواهند گرفت: ابزارها در حال حاضر برای راه‌اندازی یک فروشگاه در همه جا وجود دارند که به صدها نفر در خیابان‌های بزرگ تا میلیاردها دلار در YouTube و TikTok و همچنین جوامع خاص در Web3 می‌رسد.