این بوده است سال سخت برای کارآفرینان بودجه محدود بوده است، فریب دادن رهبران برتر از مشاغل ایمن شرکتی دشوارتر بوده است، و بازاریابی و مخارج اختیاری متوقف شده است. مشکلات اقتصادی برای هیچ کس سرگرم کننده نیست، اما وقتی می خواهید یک تجارت جهانی را از ابتدا ایجاد کنید، بادهای مخالف مانند یک طوفان به نظر می رسند.
با این حال، اگر نگاه طولانی تری داشته باشیم، دلیل خوبی برای خوش بینی وجود دارد. از لحاظ تاریخی، هیجانانگیزترین و تعیینکنندهترین استارتآپها، استارتآپهایی بودهاند که در زمانهای چالشبرانگیز ساخته شدهاند. به فیس بوک فکر کنید که در سال 2004 در سایه رکود دات کام راه اندازی شد. گوگل همچنین سرمایه خود را در این دوره افزایش داد و توانست از طریق رکود اقتصادی گسترده تر رشد کند. شرکتهای فینتک مانند اسکوئر و استرایپ در پی بحران سال 2008 تاسیس شدند که اعتماد به جریان اصلی مالی را کاهش داد.
چرا ممکن است این باشد؟ اولاً، چرخه های مختلف اقتصادی، انواع مختلفی از کارآفرینان را جذب می کند. وقتی پول داغ است، سرمایهگذاران با بنیانگذاران «تحرک» زیادی روبرو میشوند: افرادی که سوار بر موج هستند و اگر کارها درست نشد، به راحتی میتوانند شغل دیگری پیدا کنند. اما کارآفرینانی که پس از رکود، شرکت میسازند، دسته متفاوتی هستند. آنها معمولاً چشمانداز معناداری دارند که بدون توجه به هر اتفاقی به آن پی خواهند برد، و تمایل دارند در پیگیری آن بیامان باشند. با فرصتهای شغلی کمتری که میتوان به آن دست یافت، آنها – و کارمندانشان – طبیعتاً بیشتر به موفقیت شرکت وابسته خواهند شد. این نوع فداکاری برای کسانی که می توانند بی وقفه اجرا کنند فیلتر می شود و شرکت هایی را ایجاد می کند که در هنگام بهبود شرایط اقتصادی از فرصت ها بهتر استفاده کنند.
دومین مزیت راه اندازی کسب و کار در شرایط رکود، کمبود رقابت است. در بازارهای صعودی، ممکن است ده ها تجارت دیگر وجود داشته باشند که سعی دارند تقریباً در هر بخش از شما پیشی بگیرند. اما در طول رکود، افراد کمتری وجود خواهند داشت که تلاش میکنند تا از این اقدام کوتاهی کنند. این امر فضا را برای کارآفرینان با انگیزه باز می گذارد تا از مزیت اولین حرکت کننده استفاده کنند و بازار را مدعی شوند.
در نهایت، شرکتهایی که پس از سقوط ایجاد میشوند، تامین استعدادهای مورد نیاز خود را آسانتر میکنند. زمانی که چرخه تجاری در مسیر صعودی قرار دارد، جذب و حفظ افراد مناسب برای کمک به رشد شما اغلب سردرد شماره یک بنیانگذاران است. کارگران با استعداد سرشار از فرصتها هستند و تمایل دارند بیشتر بین شرکتها بپرند. اما با وجود تعداد کمتری از شرکتهای با سرمایه خوب که برای استعدادیابی رقابت میکنند، ممکن است شانس بیشتری برای استخدام مدیران اجرایی مناسب داشته باشید.
این دلایل نشان می دهد که چرا در سال 2023 می توان منتظر راه اندازی متحول ترین شرکت های دهه آینده بود. نوع کسبوکارهایی که شکوفا خواهند شد پاسخ مستقیمی به بسیاری از بحرانهایی است که در چند سال گذشته ما را تحت تأثیر قرار دادهاند: کووید، جنگ در اوکراین، دمای بیسابقه و آتشسوزیهای جنگلی ناشی از فروپاشی آب و هوا.
به عنوان مثال، به دلیل همهگیری و فشار بر سیستمهای مراقبتهای بهداشتی در سراسر جهان، انتظار میرود که شاهد افزایش در شرکتهایی باشیم که از فرصتهای مراقبتهای بهداشتی و داروسازی استفاده میکنند. اینها شامل فناوریهای پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی میشود که با مشکلات سیستمیک سیستمهای مراقبت بهداشتی ملی و استفاده از واکسنهای mRNA برای مقابله با سایر بیماریها مانند مالاریا و دیابت مقابله میکند.
گرایش عمده دیگر مربوط به آب و هوا و محیط زیست است. امروزه بسیاری از کارآفرینان خود را برای رسیدگی به مشکلات زیستمحیطی و پیامدهای درجه دوم آماده میکنند و بخشهایی مانند انرژی، حملونقل، تولید، و امور مالی را هدف قرار میدهند. تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی، از چین تا اوکراین، مسائل امنیتی، خودمختاری و ثبات را نیز به منصه ظهور رسانده است. این محیط ژئوپلیتیک جدید فرصت هایی را برای شرکت های جدید در زمینه های استراتژیک مانند دفاع، سخت افزار، امنیت سایبری، انرژی و غذا ایجاد می کند.
در سال 2023، کسبوکارهایی که با چالشهای عظیمی که جامعه با آن روبرو هستند مقابله میکنند، ممکن است مانند شرکتهای پیشرو در جهان ظاهر نشوند. آنها باید ضعیف، مدبر و لاغر باشند. اما می توانید مطمئن باشید که در یک دهه آینده، نام آنها بر لبان همه خواهد بود.