شادی باید مهمترین KPI برای کارفرمایان فناوری باشد


در دوران رکود اقتصادی، کسب و کارها به حافظه عضلانی متوسل می شوند و کارهایی را انجام می دهند که قبلا انجام داده اند. این اغلب به معنای کاهش بودجه است – و عمیق‌ترین کاهش‌ها معمولاً سرمایه‌گذاری‌های فناوری و مردم را هدف قرار می‌دهند.

با این حال، این بار، همه چیز از قبل بسیار متفاوت است. کسب و کارها به طور فزاینده ای استعدادهای فنی خود را به عنوان یک سرمایه گذاری استراتژیک به سختی به دست آورده اند که تمایلی به از دست دادن آن ندارند.

تحقیقات جدید McKinsey & Company نشان داد که 55 درصد از 1100 شرکت مورد بررسی در سطح جهان، استخدام نقش‌های کلیدی داده‌ها و فناوری، مانند مهندسان داده و نرم‌افزار، معماران داده، مهندسان یادگیری ماشین، و دانشمندان داده را چالش برانگیز یافته‌اند. و اکثریت گفتند که با وجود ارائه بسته‌های جبرانی جذاب‌تر و مدل‌های کاری انعطاف‌پذیر، فقط سخت‌تر می‌شود.

بنابراین، سوال واقعی برای مدیران عامل نباید این باشد که چگونه هزینه‌های فناوری را کاهش دهند، بلکه این باشد که چگونه بهترین استعدادهای فنی خود را حفظ و برانگیزند. یا به زبان ساده: چگونه آنها را خوشحال می کنید؟

مارک آندریسن، سرمایه‌گذار فناوری، در صحبت با مک‌کینزی گفت: کسب‌وکارها باید «باهوش‌ترین فن‌آور شرکت را پیدا کنند و آن‌ها را به عنوان مدیرعامل انتخاب کنند».

این بدان معنا نیست که مدیران عاملی که نمی توانند کدنویسی کنند بیکار هستند – بیشتر رهبران کسب و کار هرگز دانشمند داده یا مهندس نرم افزار نبوده اند – اما آنها باید یاد بگیرند که مدافعان واقعی و توانمندسازان این گروه محدود از بهترین فناوران باشند.

فراتر از میزهای قهوه و فوتبال در اوایل دهه 2000، استعدادهای شاد فناوری به فرهنگ‌هایی جذب می‌شوند که در آن مدیران عامل به آنها نقش فعالی در تجارت می‌دهند و با آنها به عنوان مبتکر رفتار می‌کنند، نه سفارش‌دهنده.

دوران فعالیت بخش‌های فناوری اطلاعات که عمدتاً بر جمع‌آوری نیازمندی‌ها و مدیریت فروشندگان تمرکز می‌کنند، به پایان رسیده است. در عوض، آنها از یک فرهنگ متمرکز بر خروجی به فرهنگی تغییر می کنند که در آن پیامدها زبان موفقیت هستند. در یک فرهنگ متمرکز بر نتیجه، کسب‌وکارها استعدادهای فناوری خود را برای حل مشکلات واقعی با نتایج قابل اندازه‌گیری و تأثیرگذاری بالا، به جای دیکته کردن آنچه باید از بالا به پایین بسازند، تقویت می‌کنند.

محصولات دیجیتال یک کسب و کار را به جلو می برند و رشد پایدار و فراگیر را ارائه می دهند. پروژه ها بودجه و جدول زمانی ثابتی دارند و در صورت سخت شدن به سرعت از بین می روند. شما نمی توانید یک محصول موفق در محیط مدیریت پروژه بسازید. استعدادهای فناوری که با آن بوروکراسی سنگینی می کنند و احساس می کنند جایی در میز کسب و کار ندارند، به زودی به سمت خروجی خواهند رفت.

اگر شادی با استعدادهای فنی با داشتن یک فرهنگ محصول شروع و به پایان می رسد، چه می شود اگر در سال 2023، مدیران اجرایی بیشتری خود را به عنوان مدیران ارشد محصول در نظر بگیرند که فرهنگ نتیجه را رهبری می کنند، به همان صورتی که مدیران محصول خود را “کوچک” می دانند. مدیران عامل»؟ این یک مدل کاری ایجاد می‌کند که تیم‌های کوچک و متقابل کارکردی متشکل از مهندسان و طراحان درخشان (و شاد!) را با مأموریت روشن برای کار بر روی مشکلات گره‌دار با نتایج قابل اندازه‌گیری که برای کسب‌وکار یا کسب‌وکار مهم هستند، اما خفه نمی‌شوند، توانمند می‌سازد. فرآیندها به عبارت دیگر: بگذارید روی کاردستی خود تمرکز کنند.

حفظ و موفقیت استعدادهای فنی شما هرگز اهمیت بیشتری نداشته است. و فرهنگ محصول فقط مختص شرکت های فناوری نیست. همچنین این است که چگونه شرکت های سنتی تر مانند شرکت های فناوری برای رقابت رفتار می کنند. تقریباً تمام مشکلات بزرگی که امروزه کسب‌وکارها با آن مواجه هستند – اعم از جابه‌جایی زنجیره تأمین، تحریک تقاضای مشتری، تنش‌های ژئوپلیتیکی یا جمع‌آوری پرداخت‌ها – پاسخ‌های مبتنی بر فناوری خواهند داشت. و وقتی استعدادهای فنی به درستی پیکربندی شوند، بهترین راه حل ها اغلب از پایین به بالا می آیند، نه از بالا به پایین. این اغلب یک مهندس – با دانش از آخرین فن آوری ها و آنچه در واقع امکان پذیر است – خواهد بود که راه رو به جلو را پیدا می کند.

اگر کسب‌وکارها بخواهند نه تنها استعدادها را حفظ کنند، بلکه بخواهند سریع حرکت کنند، ارزش خلق کنند و در برابر طوفان بادهای مخالف انعطاف‌پذیر باشند، این فرهنگ بسیار مهم است.

استعدادهای فنی از اهداف واضح و حلقه های بازخورد سریع انتظار دارند تا بدانند آیا آنها به هدف خود می رسند یا خیر. در عوض، بهترین کسب و کارها در سال 2023، «خوشبختی» استعدادهای فناوری را به معیار اصلی موفقیت تبدیل خواهند کرد.