در صنعت بانکداری، اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA) رایج ترین فناوری است که نه تنها با ساده سازی فرآیندها، بلکه با بزرگنمایی امنیت، آینده را شکل می دهد. سیستمهای RPA بیشتر توسط شرکتهای خدمات مالی و بانکی برای ایجاد بهترین تجربیات مشتری و خودکارسازی فرآیندهای تکراری برای صرفهجویی در نشت بهرهوری که کارکنان با آن دست و پنجه نرم میکنند، استفاده میشوند.
راهحلهای بانکداری مجازی که توسط هوش مصنوعی و RPA ارائه میشوند، به مؤسسات مالی در ارتقای سطح خدمات مشتریان و تغییر روشهای تعامل واقعی مشتریان با مشاغل کمک میکنند.
برنامههای تلفن همراه مبتنی بر RPA و راهحلهای نرمافزاری در سطح سازمانی داراییهای ایدهآل برای شرکتهای بانکی و مالی در این فضای دیجیتالی به سرعت در حال تحول هستند. آنها به ارائه دهندگان خدمات در غلبه بر مشکلات مرتبط با استفاده از تکنیک های بانکداری سنتی برای افزایش بهره وری و افزایش اثربخشی عملیاتی کمک می کنند.
برای زنده ماندن در سناریوی بازار بسیار رقابتی امروزی، شرکتهای بانکی باید با ارائه تجربه مشتری پیشرفته و دیجیتالی، بر انتظارات مشتری که به سرعت در حال تکامل است، بمانند.
برای شکستن نیاز به پیادهسازی فناوریهای RPA و اتوماسیون برای حمایت از آرمان دیجیتالی مشتریان، بیایید به برتریها و موارد استفاده از آن نگاه کنیم. سازمانهایی که قصد سرمایهگذاری در نرمافزار RPA و راهحلهای پیشرفته اتوماسیون فرآیند را دارند، باید مطالعه کنند!
ابتدا، بیایید اهمیت اتوماسیون فرآیند رباتیک را برای صنعت بانکداری رمزگشایی کنیم.
اتوماسیون فرآیند رباتیک، معروف به RPA، ساخت، استفاده و کنترل روباتهای نرمافزاری را که رفتار انسان را تقلید میکنند و با پلتفرمهای دیجیتالی ارتباط برقرار میکنند، سادهتر میکند.
اتوماسیون فرآیند رباتیک، در زمینه بانکداری، رویههای بانکداری دستی را با استفاده از گردشهای کاری خودکار مبتنی بر قوانین برای انجام موفقیتآمیز فعالیتهای بانکی بدون نظارت انسان، خودکار میکند.
رباتهای RPA را میتوان بر اساس مطالعه عمیق تعاملات دیجیتالی انسانی به کار گرفت که نه تنها فرآیندهای کلی را اصلاح میکند، بلکه تمامی احتمالات خطای انسانی را نیز حذف میکند. اتوماسیون فرآیندهای رباتیک همچنین زمان مورد نیاز برای انجام تعدادی از کارهای پشتیبان را که بار کارکنان بانک را تحت فشار قرار میداد، کوتاه کرده است.
بانک ها با انتقال بسیاری از این فرآیندهای خسته کننده و دستی به رایانه ها، نیاز به مشارکت انسان را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند. این تأثیر زیادی بر همه چیز از عملکرد و سطح کارایی گرفته تا مشکلات کارکنان داشته است.
با RPA در بانکداری، فرآیندهای خودکار ممکن است برای تعامل با هر برنامه یا سیستمی به همان روشی که افراد انجام میدهند، با مزیت افزودهای که میتوانند به طور مداوم، قابل اعتماد و با دقت شبانه روزی کار کنند، استفاده شوند.
چرا RPA را انتخاب کنید؟
در صنعت بانکداری، RPA اغلب برای سازماندهی و خودکارسازی وظایف پرزحمت استفاده می شود. RPA همچنین تعداد وظایف پشتیبان را که قبلاً بهرهوری کارکنان را کاهش میداد، بسیار کاهش داده است. در نتیجه بانکها با خودکار کردن اکثر این فرآیندهای دستی و تکراری، اتکای خود به منابع انسانی را کاهش دادهاند. همه چیز از سطح عملکرد و کارایی گرفته تا مسائل و هزینه های پرسنل به طور مستقیم تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است.
موارد استفاده RPA در بخش مالی
پس از تشریح چند استدلال قوی برای اینکه چرا شرکتهای خدمات مالی به فناوریهای RPA نیاز دارند، بیایید موارد استفاده برتر را بررسی کنیم:
افزایش رضایت مشتری برای موفقیت کسب و کار ضروری است. ربات های RPA به طور چشمگیری حجم کاری و درخواست های دریافتی را برای بخش بانکی کاهش می دهند. این می تواند به مدیریت بسیاری از ترافیک روزمره کمک کند و خدمات مشتری را از طریق پاسخ سریع بهبود بخشد.
ورود مشتری به بانک زمان بسیار زیادی طول می کشد زیرا اسناد مختلف باید به صورت دستی تأیید شوند. با استفاده از تشخیص کاراکتر نوری برای استخراج داده ها از اسناد KYC، RPA می تواند به طور قابل توجهی این روند را ساده کند. سپس اطلاعاتی که مشتری در فرم ارائه کرده است را می توان با این داده ها مقایسه کرد.
AutomationEdge می تواند کمک بزرگی در این مورد باشد، زیرا آنها فرآیند پوشاندن Aadhar را برای یکی از مشتریان برتر بانکی در هند ساده کرده اند.
-
مبارزه با پول شویی (AML) و شناخت مشتری (KYC)
هر دو KYC و AML فرآیندهای بسیار فشرده ای از داده ها هستند. بنابراین RPA برای آنها مناسب ترین است. در مقایسه با راه حل های بانکی مرسوم، استقرار RPA در صرفه جویی در زمان و پول با خودکار کردن عملیات خسته کننده و شناسایی فعالیت های بانکی متقلبانه بسیار مؤثر است.
به طور سنتی برای تحریم وام ها فرآیندی خسته کننده و کند در نظر گرفته می شد. حتی با وجود اینکه بانک تا حدی این رویه را خودکار کرده است، RPA آن را بیشتر تسریع کرد و زمان پردازش را به رکورد 10-15 دقیقه کاهش داد.
حجم درخواست های بسته شدن حساب که بانک ها باید هر ماه رسیدگی کنند بسیار زیاد است. یکی از عوامل عدم رعایت الزامات برای ارائه مدارک لازم توسط مشتری است.
اتوماسیون فرآیند روباتیک با ردیابی بی دردسر همه این حساب ها و ارائه پیام های خودکار و یادآوری های اضافی برای ارسال مدارک لازم، بانک ها را قادر می سازد تا به این موضوع رسیدگی کنند.
رمزگشایی از مزایا
اکنون که نیاز به اجرای RPA چیست و چگونه پاسخ داده ایم، اجازه دهید مزایای اجرای آن را در صنعت بانکداری بررسی کنیم:
-
افزایش اثربخشی عملیاتی
بانکها و سایر سازمانهای مالی میتوانند پس از راهاندازی مناسب، سرعت، بهرهوری را افزایش داده و رویههای خود را سادهتر کنند.
کاهش هزینه ها در بخش بانکی مانند سایر بخش ها ضروری است. بانک ها و سایر سازمان های مالی می توانند با استفاده از اتوماسیون بین 25 تا 50 درصد در هزینه ها و زمان صرفه جویی کنند.
-
گزارش ریسک و انطباق
با ایجاد مسیرهای حسابرسی کامل برای هر رویه، RPA در بانکداری به کاهش ریسک شرکت و حفظ انطباق بالای فرآیند کمک می کند.
-
اجرای سریع و پردازش سریعتر
با استفاده از فناوری کشیدن و رها کردن ابزارهای RPA برای خودکارسازی رویههای بانکی، توسعه گردشهای کار اتوماسیون ساده است و میتوان آن را با کدگذاری کم (یا بدون) مدیریت کرد.
-
گسترش کسب و کار با استفاده از داده های قدیمی
با اجرای RPA، بانک ها و بخش خدمات مالی با استفاده از داده های جدید و قدیمی، شکاف بین فرآیندها را پر می کنند. این نوع جمعآوری دادهها و در دسترس بودن در یک سیستم، بانکها را قادر میسازد تا گزارشهای سریعتر و دقیقتری برای گسترش کسبوکار ارائه دهند.
رباتها بسیار مقیاسپذیر هستند، بنابراین بانکها میتوانند حجم زیادی را در ساعات کاری شلوغ با افزودن رباتهای بیشتر و واکنش سریع به هر موقعیتی مدیریت کنند.
علاوه بر این، با رهایی کارکنان از وظایف وقت گیر، استقرار RPA در بانکداری آنها را قادر می سازد تا بیشتر بر روش های خلاقانه برای رشد کسب و کار خود تمرکز کنند.
ربات ها به صورت شبانه روزی، هر روز هفته، برای انجام وظایف شما در دسترس هستند، خواه بخواهید خطای انسانی را کاهش دهید یا به دقت بالا با قیمت مناسب دست یابید. بنابراین آنها حضور همه جانبه را تقویت می کنند.
-
اجرای سریعتر
فنآوریهای بانکداری RPA یک روش کشیدن و رها کردن برای خودکار کردن فعالیتهای بانکی ارائه میکنند که راهاندازی و حفظ گردشهای کاری خودکار را آسان میکند.
یادداشت پایانی
بله، آینده بانکداری بر RPA متمرکز است. اما، صادقانه بگویم، شرکت ها هنوز برای این تغییر بزرگ آماده نیستند. Al در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد، اما زمان می برد تا این فناوری به طور گسترده در فضای بانکی گسترش یابد و پیشرفت کند.
طی سه سال آینده، بیش از 50 درصد افزایش هزینه های جهانی در زمینه فناوری شناختی وجود خواهد داشت و انتظار می رود که Al سلاح مخفی برای هر بانکی باشد که مایل به تسلط بر صنعت است.
مطابق با استراتژی مشتری محور، بانکهایی که بیشترین آمادگی را برای فناوری دارند، اولین بانکهایی هستند که این فناوریها را به شیوهای جامع بازاریابی و استفاده میکنند، برخلاف آنهایی که به دنبال روشهای منزوی، سیلویی و میراثی عملیات انسان محور هستند. و این پذیرندگان اولیه واقعاً رهبران بازار با شمشیر اتوماسیون در دست خواهند بود.
کنجکاو هستید بدانید چگونه؟ برای یک نسخه آزمایشی رایگان با AutomationEdge dot com تماس بگیرید.
اعتبار تصویر برجسته: عکس آلنا دارمل. Pexels; متشکرم!