حرکت کمیسیون تجارت فدرال برای ممنوعیت غیررقابتی چه معنایی برای نیروی کار ایالات متحده دارد


لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال، سال جدید را با گامی دیگر در تلاش برای تفسیر مجدد یا اعمال مجدد قوانین آژانس برای توقف اقدامات سیستماتیک ضد کارگری و ضدرقابتی به صدا درآورد. این بار، او به دنبال بندهای غیررقابتی است و آنها را به عنوان ضد رقابتی و در نتیجه در اختیار آژانس قرار می دهد.

FTC روز پنجشنبه اعلام کرد که قانونی را پیشنهاد کرده است که رویه اجبار کارگران به امضای بندهای غیررقابتی را ممنوع می کند، که کارمندان را از کار کردن برای رقبای کارفرمای خود برای مدت معینی پس از ترک منع می کند.

خان در بیانیه ای گفت: «آزادی برای تغییر شغل هسته اصلی آزادی اقتصادی و یک اقتصاد رقابتی و پر رونق است. «غیررقابتی، کارگران را از تغییر آزادانه شغل، محروم کردن آنها از دستمزدهای بالاتر و شرایط کاری بهتر، و محروم کردن کسب‌وکارها از مجموعه استعدادهایی که برای ایجاد و گسترش آن نیاز دارند، باز می‌دارد. با پایان دادن به این رویه، قانون پیشنهادی FTC باعث پویایی بیشتر، نوآوری و رقابت سالم تر می شود.

در صورت تصویب، قانون پیشنهادی به آمریکایی‌ها حق انتخاب بیشتری در محل کار و در نتیجه دستمزد بالاتر می‌دهد. آن‌ها می‌توانند راحت‌تر برای شرکت‌های رقیب کار کنند یا با ترس کمتری از شکایت شدن، شرکت‌های خود را راه‌اندازی کنند. چنین تحرکی می‌تواند شرایطی را که در حال حاضر یک اقتصاد سختگیرانه استخدام است، تنگ‌تر کند، زیرا کارگران گزینه‌های بیشتری برای مشاغل آزاد دارند.

اطلاعیه قوانین پیشنهادی یک روز پس از شکایت FTC از سه شرکت به دلیل بندهای عدم رقابت آنها منتشر شد، اولین باری که این آژانس در تاریخ خود این کار را انجام می دهد. همچنین پس از تلاش‌های متعدد دیگری که آژانس برای حفاظت از رقابت انجام داده است، از جمله شکایت‌هایی برای جلوگیری از ادغام یا لغو ادغام و تلاش برای مدرن کردن کمیسیون و قوانین ادغام وزارت دادگستری صورت می‌گیرد.

آژانس یک دوره 60 روزه نظرات عمومی خواهد داشت و پس از آن تصمیم می گیرد تا تغییراتی در قانون پیشنهادی ایجاد کند یا به احتمال بسیار کمتر، آن را به کلی کنار بگذارد. سپس قانون نهایی را صادر خواهد کرد. کنگره می‌تواند این قانون را بررسی کرده و آن را رد کند، که آن را باطل می‌کند، اما این امر به ندرت اتفاق می‌افتد و بخصوص در مورد سنا با اکثریت دموکرات‌ها بعید است. پس از نهایی شدن این قانون، قانونی بودن آن احتمالاً در دادگاه مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

قانون پیشنهادی همچنین به دنبال درخواست‌های گروه‌های مدافع و دولت بایدن مبنی بر ممنوعیت فعالیت غیررقابتی است. فرمان اجرایی پرزیدنت بایدن در سال 2021 در حمایت از رقابت از FTC خواست تا از اختیارات خود برای ممنوعیت غیررقابتی استفاده کند و گروه حقوق مصرف کننده Public Citizen نیز ماه گذشته در نامه ای به FTC همین درخواست را ارائه کرد. چندین گروه حامی مصرف‌کننده و کارگر از FTC برای چنین قانونی در دوران دولت ترامپ نیز درخواست کردند. بندهای غیررقابتی در حال حاضر در چندین ایالت، از جمله کالیفرنیا، جایی که برخی – اما نه همه – از شرکت‌های مشهور فناوری غیررقابتی مستقر هستند، ممنوع شده است.

FTC تخمین می زند که قانون پیشنهادی می تواند دستمزدها را 300 میلیارد دلار در سال افزایش دهد و 30 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار دهد. یک نظرسنجی در سال 2014 از اقتصاددانان نشان داد که تقریباً 20 درصد از کارگران دارای بندهای غیر رقابتی در قراردادهای خود هستند. به گفته مت مارکس، استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه کرنل، که به مدت 15 سال در مورد توافقنامه های غیررقابتی مطالعه کرده است، این عدد برای افرادی که در مشاغل با مهارت و فناوری پیشرفته هستند، به احتمال زیاد 50 درصد است.

او گفت: “من اولین شرکت غیررقابتی خود را در سال 1995 امضا کردم و متوجه نشدم که دارم چه کار می کنم – و این برای بسیاری از کارگران، اگر نه بیشتر کارگران، صدق می کند.”

مارکس اضافه کرد که این قراردادها فقط مشخص نمی‌کنند که نمی‌توانید اسرار یک شرکت خاص را به اشتراک بگذارید، بلکه اغلب به طور گسترده‌تر تفسیر می‌شوند تا فرد نتواند از مهارت‌هایی که قبل از کار در آن شرکت داشته است استفاده کند. برای کارگران و کارآفرینان با مهارت بالا ناتوان کننده است.

یکی از افرادی که مارکس با او مصاحبه کرد، زنی با مدرک دکترا در تشخیص گفتار که نزدیک به دو دهه در آزمایشگاه بل کار کرده بود، گفت که پس از 18 ماه کار در یک استارت‌آپ، مجبور شد یک شغل «برنامه‌نویسی تصادفی رایانه‌ای» خارج از رشته‌اش پیدا کند. d یک قرارداد غیررقابتی امضا کرد.

«شما 20 سال است که در این صنعت کار می کنید؟ اوه، خوب، متاسفم، شما دیگر نمی توانید این کار را انجام دهید، زیرا دو سال برای ما کار کردید. “خوش شانس، شما باید کار دیگری برای انجام پیدا کنید.”

مخالفان بندهای غیررقابتی می‌گویند که این توافق‌ها کارگران را از داشتن شغل با رقبا یا حتی در همان صنعت منع می‌کند. با انجام این کار، آنها تحرک شغلی را محدود می کنند و مانع از آن می شوند که کارگران بتوانند برای دستمزدهای بالاتر فشار بیاورند، زیرا تغییر شغل اغلب باعث می شود که کارگران دستمزد بالاتری دریافت کنند. این بندها می توانند آنها را در جستجوی طولانی شغل یا حتی “انحراف شغلی” بفرستند.

گروه‌های طرفدار مصرف‌کننده و کارگر این اقدام FTC و همچنین خود آژانس را تحسین کردند.

استیسی میچل، یکی از مدیران مؤسسه خوداتکایی محلی، به Recode گفت: «اقدام امروز FTC برای ممنوعیت بندهای غیررقابتی، تقویت بزرگی برای کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینی خواهد بود. او افزود که عدم رقابت می تواند کار را برای کارگران سخت تر کند که کارفرمایان را برای راه اندازی مشاغل خود که ممکن است با آنها رقابت کند، سخت تر کند.

سناتور الیزابت وارن (D-MA) از اقدامات FTC برای “محافظت از کارگران” در برابر “قراردادهای مضر” ستایش کرد. او توییت کرد“شرایط عدم رقابت به شرکت ها قدرت ناعادلانه ای بر کارگران می دهد و آنها را قادر می سازد تا دستمزدها و مزایا را بدون ترس از یافتن شغل جدید یا راه اندازی کسب و کار خود توسط کارگران کاهش دهند.”

گروه‌های طرفدار کارفرما مانند اتاق بازرگانی ایالات متحده استدلال کرده‌اند که بندهای غیررقابتی می‌توانند واقعاً طرفدار رقابت باشند، زیرا از سرمایه‌گذاری ویژه کارفرما در، آموزش و افشای اطلاعات تجاری حساس به کارکنان خود محافظت می‌کنند. در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، این سازمان این قوانین را «به‌طور آشکار غیرقانونی» خواند، زیرا می‌گوید FTC صلاحیت ترویج این قانون را ندارد. اتاق در بیانیه ای ایمیلی گفت: «در صورت استفاده مناسب، قراردادهای غیررقابتی ابزار مهمی در تقویت نوآوری و حفظ رقابت هستند.