این مقاله بخشی از شماره ویژه VB است. مجموعه کامل را اینجا بخوانید: دستور کار CIO: نقشه راه 2023 برای رهبران فناوری اطلاعات.
رکود اقتصادی اینجاست. از آلفابت گرفته تا متا و آمازون، شرکتهای فناوری بزرگ با اخراجهای قابل توجهی خبرها را رهبری کردهاند.
مارک زاکربرگ هنگام اعلام برنامه رها کردن 11000 کارمند در نوامبر 2022 گفت: “در این محیط جدید، ما باید سرمایه کارآمدتری داشته باشیم.” کاهش ردپای املاک و مستغلات ما.»
اما شرکتها در سراسر بخشها با تمرکز مجدد بر کارایی، بهرهوری و انعطافپذیری به محیط نامطمئن پاسخ میدهند. آنها هزینه ها را کاهش می دهند، کارکنان را اخراج می کنند و پروژه های اولویت دار را محدود می کنند.
با توجه بیشتر به کاهش نقدینگی، سؤالات در مورد سرمایه گذاری های فناوری رسیده است. برخی فکر میکنند که هزینههای فناوری اطلاعات ضربه خواهد خورد (درست مانند هر چیز دیگری)، در حالی که برخی دیگر پیشبینی میکنند که ضد رکود خواهد بود زیرا فناوری برای هر کسبوکاری ضروری است و مدیران ممکن است هزینههای ابتکاری کسبوکار دیجیتال را افزایش دهند تا رشد را افزایش دهند. به عنوان مثال، گارتنر تخمین می زند که هزینه های فناوری اطلاعات در سال 2023 با 5.1 درصد رشد به 4.6 تریلیون دلار خواهد رسید.
رویداد
اجلاس امنیت هوشمند بر حسب تقاضا
نقش حیاتی هوش مصنوعی و ML در امنیت سایبری و مطالعات موردی خاص صنعت را بیاموزید. امروز جلسات درخواستی را تماشا کنید.
اینجا را تماشا کنید
جان دیوید لاولاک، معاون تحلیلگر برجسته، «تلاطم اقتصادی (فقط) زمینه سرمایهگذاریهای فناوری را تغییر میدهد، هزینهها را در برخی حوزهها افزایش میدهد و در برخی دیگر کاهش را تسریع میکند، اما پیشبینی نمیشود که بر سطح کلی هزینههای فناوری سازمانی تأثیر بگذارد. در گارتنر، یادداشت ها.
بخشی از این تغییر نحوه رویکرد تیم ها به نوسازی پشته های فناوری خود خواهد بود.
معضل بزرگ
تا زمانی که نرمافزار به صورت تجاری در دسترس است، مدیران ارشد فناوری اطلاعات و مدیران ارشد فناوری اطلاعات مجبور بودند راهحلهایی بسازند که نیازهای عملکردی آنها را برآورده کند یا از شخص ثالث خریداری کنند. اغلب آونگ بین این دو چرخیده است، زیرا پذیرندگان اولیه فناوری جدید معمولاً قبل از توسعه یک اکوسیستم کامل در حمایت از نوآوری نیاز به انجام کارهای بیشتری در داخل خود داشتند.
اما به طور کلی یک مارپیچ صعودی در پیچیدگی فناوری وجود دارد که این دو را با هم ترکیب کرده است. راهحلهای منبع باز اکنون بهعنوان اجزایی برای محیطهای بیشتر قابل اعتمادتر و کاملاً کاربردیتر هستند و هوش مصنوعی (AI) با کد پایین و بدون کد کمک میکند تا تغییرات سیستم برای کارمندان بیشتری عملی شود.
با این حال، انتخاب میتواند دشوار باشد و اکنون، با رکود اقتصادی، سختتر شده است زیرا همه میخواهند از هزینههای بیش از حد جلوگیری کنند.
در حال حاضر، زمانی که یک شرکت راهحل خود را از ابتدا میسازد، انعطافپذیری و کنترل خاص مالک را به دست میآورد، از جمله توانایی ایجاد تغییرات در صورت لزوم، اما باید تمام مسئولیتهای مرتبط با این حرکت را متحمل شود، از شروع توسعه نرم افزار برای استقرار، پشتیبانی و نگهداری. این به تلاشی با منابع فشرده تبدیل می شود.
ساختمان به CIO کنترل کامل بر داده ها و عملکرد را می دهد. اما هزینه های هنگفتی برای توسعه و این خطر وجود دارد که شما فقط چرخ را دوباره اختراع کنید. مت مک لارتی، مدیر ارشد بخش جهانی Salesforce MuleSoft و معاون دفتر تحول دیجیتال، به VentureBeat گفت: ساختن به این معنی است که شما مسئول برنامهریزی استقرار، میزبانی و نگهداری راهحل هستید، که اغلب تلاشهای اولیه توسعه را کمرنگ میکند.
از طرف دیگر، خرید راه حلی که قبلاً در بازار وجود دارد و آزمایش شده است، کل وظیفه ارتقاء پشته را به شخص ثالث منتقل می کند. این پیچیدگی اجرا و عملیاتی را حذف می کند و نسبتاً سریعتر و مقرون به صرفه تر است. به گفته کوین گوردون، معاون فناوریهای هوش مصنوعی در شرکت تصویربرداری هوش مصنوعی NexOptic، با خرید، تیمها در دو سال اول 10 برابر بیشتر هزینه میکنند و سپس شروع به صرفهجویی در پول میکنند. با این حال، در این مورد، آنها کنترل کمتری بر عملکرد راه حل دارند (تغییرات دشوار خواهد بود) و باید با قابلیت همکاری بین مؤلفه ها مقابله کنند.
“مزایای “خرید” این است که شما تغییرات سریعتری را در پشته خود مشاهده خواهید کرد. از مرحله طراحی اجتناب می کنید. میتوان آن را در پنج دقیقه نصب و اجرا کرد، و در حال حاضر یک تیم پشتیبانی در محل وجود دارد. گوردون به VentureBeat گفت اما، اشکال این است که شما مالک «build» نیستید.
خرید یا ساخت: چگونه بهترین گزینه را انتخاب کنیم
در حالی که خرید گزینه مقرون به صرفه تری است و در شرایط اقتصادی فعلی به راحتی می تواند انتخاب مطلوب باشد، تیم ها نباید صرفاً بر اساس هزینه تصمیم گیری کنند.
همانطور که کارشناسان پیشنهاد کردند، رویکرد ایده آل باید از نظر ایجاد ارزش یا دیدگاه بازگشت سرمایه باشد. باید به پروژه در دست نگاه کرد و دید که این قابلیت تا چه حد برای کسب و کار اصلی یا نیازهای مشتری آن ها قرار دارد. اگر پاسخ «بسیار» است و قابلیت برای محصول/مدل تجاری حیاتی است، باید تلاشها به سمت آن سوق داده شود.
«اگر شما یک بانک هستید، آیا باید زمانی را صرف ساختن زیرساخت میزبانی نرمافزاری بهتر از ارائهدهندگان بزرگ ابری کنید؟ مکلارتی خاطرنشان کرد: تلاشهای خود را بر روی قابلیتهای اصلی سازمانتان متمرکز کنید که ارزشهایی را ایجاد میکند که به کسبوکار شما منجر میشود، ارائه میکنند و به دست میآورند، به ویژه آنهایی که به شما مزیت رقابتی میدهند. سرمایهگذاری زمان، سرمایه و منابع برای ایجاد قابلیتهای اصلی از ابتدا – حتی در زمانهای کنونی – میتواند شرکتها را قادر به ایجاد چیزی منحصربهفرد کند که در نهایت پاداش بیشتری را نشان میدهد.
یک مثال خوب، مورد Uber و Lyft است. هر دو از ساخت سیستمهای توصیه مسیریابی خود برای پشتیبانی از ویژگیهای منحصربهفردی که با راهحلهای خارج از قفسه در دسترس نبودند، سود بردند.
با این اوصاف، در صورتی که قابلیت مربوطه چندان مرتبط با کسبوکار اصلی در تصویر بزرگ به نظر نمیرسد، باید به عنوان یک کالا در نظر گرفته شود و چنین رفتار شود – یعنی خریداری و مدیریت شده از طریق شخص ثالث.
نیکولا مورینی بیانزینو، مدیر ارشد فناوری EY، به VentureBeat گفت: «من طرفدار خرید به جای ساختوساز هستم، بهویژه برای شرکتهایی که فناوری را به عنوان کسبوکار اصلی خود ندارند. «اغلب، شرکتهایی را میبینم که سعی میکنند راهحل عالی بسازند و فکر میکنند که برای انجام آن، باید خودشان آن را بسازند. با این حال، در دراز مدت، آنها ممکن است بهتر باشند راه حلی داشته باشند که 70 تا 80 درصد از آنچه مورد نیاز است را انجام دهد، اما مدیریت آن در اکوسیستم موجود آسان تر باشد. ساختن فناوری در داخل بسیار پرهزینه است – شما باید استعدادهایی را استخدام کرده و آنها را حفظ کنید که بتوانند با فناوریهای در حال توسعه سریع همگام شوند. هنگام خرید، نیازی به صرف هزینه زیادی برای نگهداری ندارید و می توانید از بدهی فنی جلوگیری کنید. به طور کلی، مدیریت آن بسیار سادهتر است و ارزش بهتری ارائه میدهد.»
هنگام خرید، کسب و کارها همچنین باید مطمئن شوند که قابلیت مورد نظر باید با رشد شرکت تکامل یابد و هزینه هر قطعه برای زنده کردن قابلیت باید منطقی باشد. اگر هر یک از این دو به خوبی مطابقت نداشته باشد، ممکن است این فروشنده بهترین نباشد.
از طرف دیگر، تیمها میتوانند به سراغ گزینه سوم نیز بروند – منبع باز. استفاده از این کتابخانهها و برنامهها رایگان است و میتوان آنها را در برخی موارد، اگر نه در همه موارد، مطابق با نیازهای تجاری تغییر داد.
گوردون گفت: «برخی با توافقنامههای مجوز خاصی ارائه میشوند، اما با زمینهسازی مناسب، شرکت شما ممکن است ابزار مناسبی برای مدرنسازی پشته فناوری شما با استفاده از این راهحلهای باکیفیت با کسری از هزینه پیدا کند.
پروژه های کوچکتر و چابک کلید موفقیت هستند
صرف نظر از ساخت و ساز یا خرید، شرکتها باید سرمایهگذاری در پروژهها و برنامههای فناوری با باند کوتاهتر به سمت نتایج تجاری را به عنوان یک تمرین تبدیل کنند. به گفته Bianzino، این کلید موفقیت در شرایط اقتصادی فعلی خواهد بود.
زمانی که ما به نشاط مالی خود در کوتاه مدت نگاه می کنیم، بازه زمانی دو ساله بسیار طولانی است. سرمایه گذاری در بسیاری از پروژه های کوچکتر و چابک در مقایسه با پروژه های بلند مدت هوشمندتر است. شرکتها باید به دنبال حوزههایی باشند که یک پروژه میتواند تفاوت بزرگی در سود نهایی آنها ایجاد کند و در یک بازه زمانی کوتاهتر موثر باشد. داده ها و هوش مصنوعی دو حوزه مهم برای سرمایه گذاری افزایشی با بازدهی بالاتر در سال جاری خواهند بود.»
ماموریت VentureBeat این است که یک میدان شهر دیجیتال برای تصمیم گیرندگان فنی باشد تا دانشی در مورد فناوری سازمانی متحول کننده کسب کنند و معامله کنند. جلسات توجیهی ما را کشف کنید.