تمام جلسات درخواستی از اجلاس امنیت هوشمند را در اینجا بررسی کنید.
از آنجایی که هزینههای فناوری در سراسر دنیای تجارت سرعت میگیرد، رهبری ارشد هوش مصنوعی (AI) برای ایجاد برنامههای هوش مصنوعی موفق و اجرای آنها در سازمانها در سراسر صنایع بسیار مهم است.
طبق IDC، در واقع، اندازه بازار جهانی هوش مصنوعی در سال 2022 به 432.8 میلیارد دلار افزایش یافته است. اما این رشد سریع فضای سفیدی را برای رهبری قوی هوش مصنوعی باقی گذاشته است. شرکتها بر سر نحوه سازماندهی مدیریت تیمهای هوش مصنوعی، جایی که تیمهای هوش مصنوعی در ساختار شرکتی گستردهتر قرار میگیرند، و چه کسی باید در نقش رهبری هوش مصنوعی بنشیند، درگیر هستند.
اگرچه بخشها و برنامههای هوش مصنوعی در طول دهه گذشته در بخشهای تجاری گسترش یافتهاند، هوش مصنوعی یک حوزه نسبتاً جدید است که شرکتها هنوز در تلاش برای درک و ادغام آن در مشاغل و عملیات خود هستند. برای ادامه پیشبرد این حوزه و جلوگیری از راکد ماندن، بسیاری باید رویکرد جدیدی را برای رهبری هوش مصنوعی اتخاذ کنند تا پتانسیل برنامه خود را به حداکثر برسانند.
>>موضوع ویژه ما را از دست ندهید: دستور کار CIO: نقشه راه 2023 برای رهبران فناوری اطلاعات.<<
رویداد
اجلاس امنیت هوشمند بر حسب تقاضا
نقش حیاتی هوش مصنوعی و ML در امنیت سایبری و مطالعات موردی خاص صنعت را بیاموزید. امروز جلسات درخواستی را تماشا کنید.
اینجا را تماشا کنید
در اکثر سازمانهای امروزی، شخصی که استراتژی هوش مصنوعی را هدایت میکند، معمولاً یک مدیر فناوری با پیشینه دانشمند ارشد داده و حرفهای در تجزیه و تحلیل، داده و هوش مصنوعی است. این شخص معمولاً دانش عمیقی از ابزارهای هوش مصنوعی، حکمرانی هوش مصنوعی، و فرآیندهای مدیریت توسعه هوش مصنوعی، در میان تخصصهای دیگر دارد.
در حالی که این ذکاوت فنی برای درک و توسعه هوش مصنوعی مفید است، بسیاری از سازمانها نقش یک رهبر ارشد هوش مصنوعی با تخصص فنی را ندارند که بتواند بر ارزش تجاری که فناوری میتواند آن را باز کند تمرکز کند، سازمان را تشویق به سرمایهگذاری عاقلانه کند و اطمینان حاصل کند که آنها منابع لازم برای اجرای برنامه های هوش مصنوعی موفق را در اختیار داشته باشید.
برای اینکه خود را در این عصر جدید هوش مصنوعی قرار دهند، سازمانها باید ساختاری با دو نقش رهبری هوش مصنوعی – یک افسر ارشد هوش مصنوعی (CAIO) و یک معاون هوش مصنوعی – برای رسیدگی به نیازهای تجاری و فنی به طور جداگانه در نظر بگیرند تا سازمان ها می توانند به طور موثرتری از ارزش هوش مصنوعی استفاده کنند.
قرار دادن افراد مناسب در نقش های مناسب
استفاده گسترده از AI خطرات شرکت ها را برای داشتن یک ساختار رهبری موثر هوش مصنوعی افزایش می دهد. بسیاری از سازمانها فراتر از شرکتهای فناوری از این فناوری تا حدی برای بازاریابی محصولات و خدمات به مشتریان بالقوه مناسب، کالیبره کردن زنجیرههای تامین برای پاسخگویی به تقاضای نوسان و نظارت بر فناوری داخلی خود استفاده میکنند.
عملکرد موفقیتآمیز و بهینه هوش مصنوعی به شرکتها کمک میکند کارآمدتر عمل کرده و به طور مؤثرتری رقابت کنند. بنابراین، قرار دادن افراد مناسب در نقش های رهبری ارشد مناسب برای آزادسازی پتانسیل برنامه در سازمان بسیار مهم است.
در حالی که رقابت برای استعدادهای فناوری ادامه دارد، تقریباً غیرممکن است که یک متخصص ارشد هوش مصنوعی را پیدا کنید که هم در زمینه تجاری و هم در ظرفیت فنی مهارت داشته باشد. با این حال، داشتن دو نقش رهبری که این وظایف را به طور جداگانه انجام می دهند می تواند مشکل را حل کند.
ایجاد رهبری هوش مصنوعی
بنابراین، چگونه یک سازمان باید تقسیم این نقش ها و افزایش تمرکز بر استراتژی هوش مصنوعی را آغاز کند؟ با CAIO شروع کنید. مانند نحوه نشستن مدیر ارشد فناوری یک شرکت (CTO) بر سر میز اجرایی و معاون مهندسی اطمینان حاصل می کند که همه چیز ساخته شده است، CAIO و معاون هوش مصنوعی نیز می توانند نقش های مشابهی ایفا کنند.
یک CAIO استراتژیک باید در تصمیمات و نتایج تجاری قوی باشد و صرفاً روی اجرا متمرکز نباشد. CAIO از موقعیتی که در C-suite دارد، می تواند به تمرکز تجاری و عملیات بالاتر سازمان و آنچه در بازار اتفاق می افتد توجه زیادی داشته باشد. از این جدول C-suite، آنها می توانند روی بودجه و منابع سازمان خود و ایجاد یک برنامه استراتژیک تمرکز کنند و در عین حال صدایی تأثیرگذار برای سایر مدیران داشته باشند.
از طرف دیگر، معاون هوش مصنوعی باید یک متخصص فنی باشد که مورد احترام دانشمندان داده و مهندسان هوش مصنوعی شرکت باشد. آنها معمولاً از طریق ساختار هوش مصنوعی یک سازمان ارتقا یافته اند – از یک دانشمند داده تا یک دانشمند ارشد داده، به یک مدیر علم داده و سپس به سطح معاونت.
معاون هوش مصنوعی بر ارائه محصولات و پروژه ها بر اساس برنامه زمان بندی تمرکز دارد. آنها همچنین مسئول جذب و استخدام استعدادها هستند. در نهایت، آنها بر زیرساختهای فنی سازمان نظارت میکنند و ترکیب مناسبی از فضای داخلی در مقابل ظرفیت ابری را تعیین میکنند.
از کجا شروع کنیم
برنامههای هوش مصنوعی در اکثر شرکتهای امروزی یا در حیطه صلاحیت مدیر ارشد اطلاعات (CIO) در یک سازمان فنی قرار میگیرند – جایی که شرکت شامل تجزیه و تحلیل و احتمالاً یک تیم علم داده است – یا در بخشهای دیجیتال، نوآوری یا تحول، جایی که در آن شرکت دارد. عملکرد تجاری گراتری را ایفا خواهد کرد.
هنگام راهاندازی بخش جدید هوش مصنوعی یک شرکت، بسیاری استنباط میکنند که استراتژیکترین رویکرد قرار دادن آن در بخش فناوری اطلاعات است. با این حال، در انجام این کار، یک شرکت در معرض محدود کردن قابلیتهای هوش مصنوعی صرفاً به آن بخش قرار میگیرد و نه اینکه به طور کلی آن را در سراسر سازمان ادغام کند.
به عنوان مثال، سازمانی مانند یک غول کالاهای مصرفی یا یک ناشر با یک تیم علم داده ممکن است تصمیم بگیرد که مدیر علوم داده خود را به سمت مدیر علوم داده و هوش مصنوعی تازه ایجاد شده ارتقا دهد بدون اینکه به طور کامل بداند که این نقش جدید شامل چه مواردی می شود. در این سناریو، برای مدیر جدید علوم داده و هوش مصنوعی دشوار خواهد بود که یک برنامه استراتژیک برای مدیرعامل یا مدیر ارشد فناوری توسعه دهد، زیرا نقش آنها تا این مرحله منحصراً فنی بوده است.
اما ساختار رهبری هوش مصنوعی دو وجهی راه حلی را ارائه می دهد. شرکتها میتوانند دو مسیر را برای پیادهسازی این ساختار جدید دنبال کنند، بسته به این که آیا هنوز یک برنامه هوش مصنوعی راهاندازی نکردهاند، یا اینکه برنامهای را راهاندازی کردهاند، اما به طور موثر کار نمیکند.
رهبری در حال تکامل هوش مصنوعی
اولین مسیر برای شرکت هایی اعمال می شود که برنامه هوش مصنوعی ندارند. برای شروع، این سازمان ها باید استعدادهای رهبری خود را در علم و مهندسی داده استخدام کنند، بودجه را تامین کنند و منابع داخلی را تخصیص دهند. آنها میتوانند با استخدام CAIO و اتهام پیدا کردن یک معاون هوش مصنوعی – به عنوان رهبر فنی او – و تمرکز بر ایجاد یک طرح تجاری برای عملکرد گستردهتر هوش مصنوعی، شروع کنند.
مسیر دوم برای مشاغلی که برنامه های هوش مصنوعی ضعیفی دارند اعمال می شود. باز هم، مشکل اغلب از یک ساختار رهبری غیر استاندارد ناشی می شود که فاقد یک مدیر کسب و کار هوش مصنوعی در بالا است. در این مورد، شرکت ها باید یک CAIO را استخدام کنند و از آنها بخواهند سازمان را با یک معاون هوش مصنوعی بازسازی کنند. و اگر کسب و کار استعدادهای هوش مصنوعی خود را در سراسر شرکت تکه تکه کرده است، سازمان باید آنها را تحت این ساختار رهبری جدید جمع کند.
بدون شک، بخشهای هوش مصنوعی و علوم داده از نظر پیچیدگی و اهمیت برای عملیات و درآمد بسیاری از شرکتها افزایش یافتهاند. بنابراین، ساختارهای شرکتی باید – با ایجاد یک CAIO و یک معاون هوش مصنوعی – گسترش یابد تا برجستگی روزافزون آنها در سازمان ها را منعکس کند و پتانسیل در حال تکامل هوش مصنوعی را بهتر درک کند.
رودریگو مادانز رهبر جهانی هوش مصنوعی در EY است.
###
نظرات منعکس شده در این مقاله نظرات نویسنده است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های سازمان جهانی EY یا شرکت های عضو آن نیست.
DataDecisionMakers
به انجمن VentureBeat خوش آمدید!
DataDecisionMakers جایی است که کارشناسان، از جمله افراد فنی که کار داده را انجام می دهند، می توانند بینش ها و نوآوری های مرتبط با داده را به اشتراک بگذارند.
اگر میخواهید درباره ایدههای پیشرفته و اطلاعات بهروز، بهترین شیوهها و آینده فناوری داده و داده مطالعه کنید، به ما در DataDecisionMakers بپیوندید.
شما حتی ممکن است در نظر داشته باشید که مقاله ای از خودتان ارائه دهید!
از DataDecisionMakers بیشتر بخوانید