اخراج ها ادامه دارد به صنعت فناوری ضربه زدند، و این هفته، آنها برای یکی از بزرگترین برندگان این بیماری همه گیر آمدند: زوم.
دیروز، پلتفرم کنفرانس ویدیویی 15 درصد از کارکنان خود را کاهش داد، یعنی حدود 1300 نفر. این پس از آن اتفاق افتاد که زوم تعداد کارمندان خود را در دو سال سه برابر کرد. اریک یوان، مدیرعامل زوم در بیانیهای با اعلام اخراجها گفت: «آنقدر که باید برای تجزیه و تحلیل کامل تیمهایمان یا ارزیابی اینکه آیا در حال رشد پایدار و به سمت بالاترین اولویتها هستیم، وقت صرف نکردیم». یوان گفت که “مسئول این اشتباهات است” و متعهد شد که حقوق خود را 98 درصد کاهش دهد و از پاداش سال 2023 صرف نظر کند و طبق پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، غرامت خود را به حدود 10000 دلار کاهش دهد.
زوم تنها نیست. شرکتهای بزرگ فناوری زمانی رونق گرفتند که همهگیری کووید-19 جهان را بسته و مردم را وادار کرد تا زمان نمایش خود را افزایش دهند. آمازون در سال 2020 بیش از 400000 کارمند اضافه کرد و متا، سپس فیس بوک، 13000 کارمند را استخدام کرد. زوم از یک پلت فرم کنفرانس ویدیویی مبهم به یک نام آشنا تبدیل شد. ساعات شادی زوم، مراسم عروسی و مراسم یادبود وجود داشت. تا اواخر آوریل 2020، این شرکت اعلام کرد روزانه 300 میلیون شرکت کننده در تماس های زوم بودند. این برنامه بیشترین بارگیری در دستگاه های اپل در سال 2020 بود و درآمد 2.6 میلیارد دلاری را برای سال مالی منتهی به ژانویه 2021 گزارش کرد که 326 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.
تقریباً سه سال بعد، سلطه زوم در حال کاهش است. رقبا، بهویژه مایکروسافت و اسلک، تماسها را با ایمیل و سایر ابزارهای بهرهوری ترکیب میکنند. Zoom اشباع بازار را تجربه می کند و به مشکل Peloton سقوط می کند – یعنی اکثر افرادی که مایل به خرید بسته های Zoom هستند ممکن است این کار را انجام داده باشند. “به طور ناگهانی تبدیل به یک بازار بسیار بسیار سخت تر از آنچه بود [Zoom] ویل مک کئون وایت، تحلیلگر زیرساخت و عملیات در شرکت تحقیقاتی Forrester، میگوید که قبلاً با تجربه بود.
و از آنجایی که شرکتها به دنبال کاهش هزینهها در مواجهه با عدم قطعیت بازار هستند، Zoom میتواند به نفع سرویسهای همراه رقیب مانند Google Meet، Microsoft Teams و Slack عقب بماند. اما در حال حاضر، زوم همچنان در حال رشد است. آخرین گزارش مالی آن نشان میدهد که رشد سالانه حدود 5 درصد است، اما این کاهش شدید نسبت به رشد درآمد سالانه 55 درصدی آن در سال 2021 است. با جمعیت کمتری که برای سرگرمی بزرگنمایی می کنند، بیشتر به تجارت تبدیل شده است. و تیمهای مایکروسافت، رقیب اصلی زوم، بیسروصداتر رشد کرده است 270 میلیون کاربران ماهانه تا اوایل سال 2022.
زوم ظاهراً آگاه است که باید چیزی فراتر از یک سرویس تماس ویدیویی باشد. در اواخر سال 2022، اعلام کرد که قصد دارد ویژگیهای ایمیل و تقویم را در پلتفرم ادغام کند و یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی را برای عیبیابی مشکلات مشتریان راهاندازی کند. آواتارهای کارتونی و قالبهای جلسه اضافه شده است، و ویژگی جدیدی به نام Zoom Spots، یک تجربه همکاری ویدیویی که بسیار شبیه یک تماس بیپایان زوم است، اواخر امسال راهاندازی میشود.
زوم عالی بود زیرا استفاده از آن آسان بود. همچنین اگر مردم تماس های خود را کمتر از 40 دقیقه نگه می داشتند رایگان بود. حداکثر 100 نفر می توانند همزمان بپیوندند. اما سایر سرویسهای تماس ویدیویی مانند Google Meet و Skype نیز تماسهای رایگانی را ارائه میدهند که دوام بیشتری دارند. و مترادف شدن با تماس ویدیویی همه چیز مثبت نبود. مردم گزارش دادند که “خستگی زوم” ناشی از اثرات عجیب و روانی برقراری ارتباط از طریق ویدئو و تماشای چهره خود برای ساعت ها در روز است.