از زمانی که توییتر راه اندازی شد در سال 2006، این شرکت به عنوان نوعی ضربان قلب برای گفتگو در رسانه های اجتماعی عمل کرده است. این تا حدی به این دلیل است که اهالی رسانه به آنجا میروند تا در مورد رسانه صحبت کنند، بلکه به این دلیل است که رسانهها مایلند پشتوانه خود را به روی محققان باز کنند. دانشگاهیان از دسترسی رایگان به API توییتر یا رابط برنامهنویسی کاربردی برای دسترسی به دادههای مربوط به انواع مکالمات روی پلتفرم استفاده کردهاند که به آنها کمک میکند بفهمند دنیای آنلاین درباره چه چیزی صحبت میکند.
API توییتر توسط تعداد زیادی از محققان استفاده می شود. از سال 2020، بیش از 17500 مقاله آکادمیک بر اساس دادههای این پلتفرم وجود داشته است که به این استدلال که الون ماسک، مالک توییتر مدتها ادعا میکرد که این پلتفرم «دفاکتو میدان شهر» است، قوت میبخشد.
اما هزینههای جدید، که در اسناد مشاهده شده توسط WIRED گنجانده شده است، نشان میدهد که اکثر سازمانهایی که برای انجام تحقیقات به دسترسی API متکی بودهاند، اکنون از توییتر استفاده نمیکنند.
این پایان یک فرآیند طولانی و پیچیده است. در 2 فوریه، ماسک اعلام کرد دسترسی به API در یک هفته از پشت یک دیوار پرداخت می رود. (افرادی که محتوای «خوب» تولید میکنند معاف میشوند.) یک هفته بعد، او تصمیم را به تعویق انداخت تا 13 فوریه. بدون تعجب، این ضرب الاجل نیز به پایان رسید، زیرا توییتر دچار یک قطعی فاجعهبار شد.
طبق سندی که در اوایل ماه مارس توسط یکی از نمایندگان توییتر برای مشتریان آکادمیک بالقوه ارسال شد و به WIRED منتقل شد، این شرکت اکنون سه سطح از بستههای Enterprise را به پلتفرم توسعهدهنده خود ارائه میکند. ارزانترین، بسته کوچک، امکان دسترسی به 50 میلیون توییت را با 42000 دلار در ماه فراهم میکند. سطوح بالاتر به محققان یا کسبوکارها امکان دسترسی به حجم بیشتری از توییتها (به ترتیب 100 میلیون و 200 میلیون توییت) را میدهد و ماهیانه 125000 و 210000 دلار هزینه دارد. WIRED این ارقام را با دیگر کاربران API رایگان موجود تأیید کرد، که ایمیلهایی دریافت کردهاند مبنی بر اینکه برنامههای قیمتگذاری جدید ظرف چند ماه آینده اجرایی خواهند شد.
جرمی بلکبرن، استادیار دانشگاه بینگهامتون در نیویورک و یکی از اعضای آزمایشگاه iDRAMA، که سخنان مشوق تنفر در رسانههای اجتماعی را تحلیل میکند، میگوید: «نمیدانم دانشگاهی روی کره زمین وجود دارد که بتواند ماهانه 42000 دلار برای توییتر بپردازد. – از جمله در توییتر.
توییتر به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
برای مشترکین ارزانترین بسته، تعداد قوانینی که از طریق آنها میتوانند دادهها را از API Real Time PowerTrack برنامه فیلتر کنند، 25000 است و تعداد پرسوجوهای API جستجوی کامل بایگانی 50000 است. تعداد دستههای توییتر که میتوانند از طریق Account Activity API تجزیه و تحلیل کنند نیز به 5000 محدود خواهد بود و حداکثر 20 درخواست در دقیقه برای Engagement API Totals Endpoint، که به محققان اجازه می دهد تا ببینند توییت ها از نظر تعامل چقدر خوب عمل می کنند.
در حالی که این یک مجموعه داده قابل توجه به نظر می رسد، اما تنها حدود 0.3 درصد از خروجی ماهانه توییتر را به خود اختصاص می دهد، به این معنی که از یک تصویر فوری جامع از فعالیت در این پلتفرم فاصله زیادی دارد. دسترسی رایگان توییتر به API به محققان امکان دسترسی به 1 درصد از تمام توییت ها را می داد.