اگرچه چشم انداز کسب و کار بیش از هر زمان دیگری مبتنی بر داده ها است، اما جنبه های منفی خود را دارد. همه انواع شرکت ها باید از خطر مداوم از دست دادن داده ها آگاه باشند. از دست دادن داده ها می تواند به دلیل حملات سایبری، خطای انسانی یا بلایای طبیعی رخ دهد که بر اهمیت پشتیبان گیری از داده ها تأکید دارد.
بازیابی اطلاعات چیست؟
در فناوری اطلاعات سازمانی، بازیابی دادهها بازگرداندن دادههای از دست رفته، غیرقابل دسترس، تصادفاً حذف شده یا خراب شده را به لپتاپ، رایانههای رومیزی، تبلتها، تلفنهای هوشمند یا سایر دستگاههای دیجیتال بازیابی میکند. همانطور که از نام آن پیداست، هدف از بازیابی اطلاعات بازیابی اطلاعاتی است که دیگر در دسترس کارمندان نیست تا بتوانند کسب و کار را به طور معمول حفظ کنند.
بیشتر از دست دادن داده ها به دلیل خطای انسانی رخ می دهد، اما رویدادهای دیگری مانند بلایای طبیعی و حملات سایبری می توانند باعث از دست رفتن داده ها شوند. چیزی به سادگی قطع برق در دفتر می تواند باعث شود شرکت ها اطلاعات خود را از دست بدهند.
آشنایی با بازیابی اطلاعات ابری
پشتیبانگیری ابری – که به آن پشتیبانگیری آنلاین یا از راه دور نیز گفته میشود – کپیهایی از فایلهای مجازی را برای اهداف ذخیرهسازی به مکان دوم و خارج از محل ارسال میکند. در صورت وقوع فاجعه یا اضطراری، فایلها ایمن، قابل دسترسی هستند و توسط یک ارائهدهنده ابر شخص ثالث در یک سایت امن مدیریت میشوند.
به طور معمول، ارائه دهندگان ابری بر اساس ظرفیت ذخیره سازی، پهنای باند انتقال داده، تعداد کاربران در سیستم و تعداد دفعاتی که به داده های موجود در فضای ابری دسترسی پیدا می کنند، هزینه ای از مشتریان خود دریافت می کنند.
چهار نوع راه حل پشتیبان گیری ابری وجود دارد که سازمان ها می توانند از بین آنها انتخاب کنند، از جمله:
- عمومی
- ابر به ابر
- ترکیبی
- اداره می شود
هر نوع راه حلی مزایا و معایب خود را دارد – فقط برخی از آنها برای یک سازمان خاص کار می کنند، بسته به صنعتی که در آن خدمات ارائه می دهد، تعداد کاربرانی که دارد یا میزان داده ای که با آن کار می کند. خوشبختانه، دهها ارائهدهنده ابری وجود دارند که راهحلهای مختلفی را برای مطابقت با نیازهای تجاری منحصر به فرد شما ارائه میدهند.
اهمیت پشتیبان گیری از داده ها
در سطح سازمانی، درک اهمیت پشتیبانگیری از دادهها برای تیمهای فناوری اطلاعات، کارمندان و مدیران C-suite بسیار مهم است. خطرات مرتبط با از دست دادن دادهها باید به اندازهای باشد که همه کسبوکارها را متقاعد کند که از دادههای خود نسخه پشتیبان تهیه کنند، اما این فقط گاهی اوقات اتفاق میافتد. بسیاری از شرکتها بدون پشتیبانگیری از دادههای خود کار میکنند – در حالی که ممکن است مشکلی فوری ایجاد نکند، اگر از دست دادن دادهها به طور غیرمنتظرهای رخ دهد، میتواند نتیجه معکوس داشته باشد.
پشتیبانگیری از دادهها میتواند باعث صرفهجویی در وقت و انرژی کارکنان و همچنین پول برای سازمان شود، زیرا از قطع برق، ویروسها و انواع مختلف حملات سایبری، بلایای طبیعی، خطاهای انسانی، خرابیهای سختافزاری یا نرمافزاری و سایر موارد اضطراری محافظت میکند.
6 نمونه از استراتژی های پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات
در محیط دیجیتالی امروزی، سازمان ها باید قبل از وقوع هر گونه شرایط اضطراری یا فاجعه، یک استراتژی جامع پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات داشته باشند. اگر اتفاقی بیفتد، کسبوکارها و تیمهای فناوری اطلاعات آنها میتوانند دادهها را سریعتر و مؤثرتر بازیابی کنند.
1. پشتیبان گیری کامل
همانطور که از نام آن پیداست، یک نسخه پشتیبان کامل از داده ها شامل ذخیره نسخه های کامل داده ها در یک سیستم یا درایو مبتنی بر ابر است. این روش روی کاغذ ایدهآل به نظر میرسد، اما از مقادیر زیادی فضای ذخیرهسازی استفاده میکند، به این معنی که سازمانها ممکن است پول زیادی را برای این راهحلهای داده خرج کنند. این پشتیبانگیریها نیز به دلیل حجم دادههای در حال کپی، زمان بیشتری میبرند.
2. Mirror Backup
مانند یک نسخه پشتیبان کامل، نسخه پشتیبان آینه ای یک نسخه کامل از داده ها را بدون فشرده سازی ذخیره می کند که فضای ذخیره سازی بیشتری را اشغال می کند. یکی از دلایلی که کسبوکارها از استراتژی پشتیبانگیری آینهای استفاده میکنند این است که زمان بازیابی سریع دادهها را در صورت از دست دادن داده ارائه میدهد.
3. دیفرانسیل پشتیبان گیری
استراتژی پشتیبان گیری تفاضلی شامل پشتیبان گیری از هر داده یا داده جدیدی است که از آخرین نسخه پشتیبان کامل تغییر کرده است. بر خلاف یک پشتیبان کامل یا آینه ای، یک نسخه پشتیبان دیفرانسیل هر بار یک کپی کامل از همه داده ها ایجاد نمی کند. با این حال، فقط برای داده های تازه ایجاد شده، به روز شده یا تغییر یافته حساب می کند.
4. پشتیبان گیری افزایشی
مشابه پشتیبان گیری دیفرانسیل، پشتیبان گیری افزایشی فقط از فایل هایی که از آخرین نسخه پشتیبان تغییر کرده اند، نسخه پشتیبان تهیه می کند. به عنوان مثال، فرض کنید روز جمعه ساعت 5 بعدازظهر از داده ها نسخه پشتیبان تهیه می کنید، روز دوشنبه ساعت 9 صبح، تصمیم می گیرید دوباره از داده ها نسخه پشتیبان تهیه کنید. در این صورت، تنها داده های تغییر یافته در نسخه پشتیبان جدید ذخیره می شوند.
5. پشتیبان گیری روزانه، هفتگی و ماهانه
پشتیبان گیری روزانه، هفتگی و ماهانه را بک آپ پدربزرگ-پدر-پسر (GFS) نیز می نامند. GFS یک استراتژی پشتیبان گیری متداول است زیرا این پشتیبان ها را در بخش های زمانی قابل مدیریت تر گروه بندی می کند. در این استراتژی، پشتیبانگیریهای روزانه «پسران»، بکآپهای هفتگی «پدر» و پشتیبانگیری ماهانه «پدربزرگ» نامیده میشوند.
شرکت ها باید پیاده سازی یک راه حل خودکار را برای برنامه ریزی این پشتیبان گیری ها بدون دخالت انسان در نظر بگیرند. به این ترتیب کارمندان نیازی به حفظ برنامه ندارند، که می تواند منجر به خطای انسانی و جلوگیری از به روز بودن نسخه های پشتیبان شود.
6. 3-2-1 پشتیبان گیری
پشتیبان گیری 3-2-1 یکی دیگر از استراتژی های استاندارد پشتیبان گیری از داده ها است که نسبتاً ساده است. از این سه مفهوم تشکیل شده است:
- سه: همیشه باید سه نسخه پشتیبان از اطلاعات سازمان شما وجود داشته باشد.
- دو: دو نسخه از نسخه پشتیبان شما حداقل در دو نوع رسانه مختلف، مانند هارد دیسک یا سرور خارجی وجود دارد.
- یک: یک کپی از داده ها در خارج از محل امن نگهداری می شود، مانند ابر، در یک مرکز داده، یا در یک مکان اداری دیگر.
استراتژی 3-2-1 به عنوان بهترین روش در مدیریت داده ها بسیار مورد توجه است.
نکات دیگر برای پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات سازمانی
هدف نهایی از پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات، آماده شدن برای بدترین سناریو است. به جای تلاش برای بازیابی داده های حیاتی، برنامه ریزی برای یک حادثه امنیتی بالقوه یا اضطراری استراتژی بهتری است که مشاغل باید دنبال کنند.
یک خط مشی پشتیبان گیری و بازیابی فاجعه ایجاد کنید
اگر شرکت شما هنوز به یک خطمشی ثابت پشتیبانگیری و بازیابی اطلاعات (BDR) نیاز دارد، اکنون زمان ایجاد آن است. همه کارکنان یک سازمان در امنیت داده ها نقش دارند، اما تیم فناوری اطلاعات در درجه اول مسئول پشتیبان گیری و بازیابی فاجعه است.
مشخص کنید که چه کسی باید وظایف پشتیبانگیری خاص را بر عهده بگیرد و وظایف بازیابی را به کسانی که برای این نقش مناسبتر هستند اختصاص دهید. مدیران باید مشخص کنند که نسخه های پشتیبان باید در کجا ذخیره شوند و در صورت وقوع فاجعه چه اقداماتی را انجام دهند. پی بردن به تمام این جزئیات خاص، بازیابی فاجعه را در آینده بسیار آسان تر می کند.
استفاده از چند روش را در نظر بگیرید
به جای تکیه بر یک استراتژی پشتیبان، ترکیب روش های پشتیبان گیری و بازیابی را در نظر بگیرید. برای مثال، همیشه میتوانید تکنیک پشتیبانگیری 3-2-1 را تمرین کنید، اما از بخش فناوری اطلاعات خود بخواهید هر چند وقت یکبار یک نسخه پشتیبان کامل از دادهها انجام دهد.
این اطمینان حاصل می کند که در صورت از بین رفتن داده های رویداد، همه پایگاه های شما پوشش داده می شوند. از تمام ابزارها و منابعی که در اختیار دارید استفاده کنید تا مطمئن شوید که برای یک داده بالقوه آماده هستید.
ذخیره سازی خارج از سایت را در اولویت قرار دهید
این امکان وجود دارد که سیستم مرکزی سازمان شما به خطر بیفتد، به خصوص اگر یک عامل تهدید یک حمله فیشینگ، باج افزار، یا انکار سرویس توزیع شده را راه اندازی کند. فرض کنید شبکه شما از کار بیفتد. چگونه به داده ها دسترسی خواهید داشت؟
اگر قبل از حمله زمانی را صرف اولویت دادن به فضای ذخیرهسازی خارج از سایت میکردید، مطمئن خواهید بود. برای مثال، میتوانید نسخههای پشتیبان کامل یا جزئی از دادهها را در خارج از شبکه دفتر خود ذخیره کنید و به شما امکان میدهد از راه دور به دادههای خود دسترسی داشته باشید. در همان زمان، بخش IT شما همه چیز را دوباره راه اندازی و اجرا می کند.
از رمزگذاری استفاده کنید
یکی از اجزای حیاتی مدیریت خوب داده، امنیت است. با تهدید بیشتر فضای امنیت سایبری، کسب و کارها باید از تمام اقدامات محافظتی که می توانند برای کاهش احتمال نقض داده ها استفاده کنند.
یکی از راههای افزودن یک لایه امنیتی دیگر برای دادههای حساس، رمزگذاری است. رمزگذاری داده شامل تبدیل متن ساده – که رمزگذاری نشده است – به متن رمزی است. خواندن داده های حساس را برای عوامل تهدید تقریبا غیرممکن می کند، زیرا فقط با استفاده از یک کلید رمزگشایی قابل خواندن هستند.
پشتیبانگیری و بازیابی اطلاعات در فضای ابری را در اولویت قرار دهید
آخرین چیزی که هر کسب و کاری می خواهد این است که اطلاعات مهم را از دست بدهد، به خصوص اگر این اطلاعات ماهیت حساسی داشته باشند. این می تواند منجر به خرابی شود و صدها هزار دلار برای شرکت ها هزینه داشته باشد.
با این حال، هر سازمانی در برابر یک حمله سایبری یا فاجعه بالقوه آسیب پذیر است. به جای اتخاذ رویکرد واکنشی در برابر یک فاجعه، فعال باشید و از بهترین شیوه های پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات برای کسب و کار خود استفاده کنید. خود آینده شما از شما تشکر خواهد کرد.
اعتبار تصویر ویژه: عکس ناتالیا وایتکویچ. Pexels; متشکرم!