در تاریخ 11 تا 12 ژوئیه به مدیران ارشد در سانفرانسیسکو بپیوندید تا بشنوید که چگونه رهبران سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی را برای موفقیت ادغام و بهینه میکنند.. بیشتر بدانید
هنگامی که متا اخیراً بیش از 11000 کارمند خود را در نوامبر 2022 و سپس 10000 کارمند دیگر را در مارس 2023 اخراج کرد، برخی از ناظران صنعت فناوری به این نتیجه رسیدند که این یک میخ بر تابوت متاورس است.
اما قبل از اینکه تابوت متاورس را در زمین پایین بیاوریم، به یاد بیاوریم که چرا مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در وهله اول به متاورس چرخید. زمینه حیاتی را برای رویدادهای اخیر فراهم می کند و آنها را در پرتو متفاوتی قرار می دهد.
برخلاف تصور عمومی، افول متا (پدر فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ) ناشی از سرمایه گذاری آن در چشم انداز زاکربرگ برای آینده نیست. سقوط شدید سهام متا به سرمایه گذاری قدیمی آن در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مرتبط بود که رگ حیاتی آنها – توانایی ردیابی کاربران و داده های آنها – توسط نیروهای بازار خارج از کنترل آنها خفه می شد.
یک نقطه خفه در آوریل 2021 زمانی که اپل تغییراتی را در خط مشی ردیابی تبلیغات خود اعمال کرد، اعمال شد. به طور خلاصه، ویژگی «App Tracking Transparency» اپل به کاربران این امکان را می دهد که به یک شرکت اجازه دهند آنها یا داده های آنها را در برنامه ها و وب سایت های مختلف ردیابی کند یا خیر.
رویداد
GamesBeat Summit 2023
در تاریخ 22 تا 23 می به انجمن GamesBeat در لس آنجلس بپیوندید. از باهوش ترین ذهن های صنعت بازی می شنوید تا به روز رسانی های خود را در مورد آخرین پیشرفت ها به اشتراک بگذارند.
اینجا ثبت نام کنید
اگر کاربر این مجوز را اعطا نمی کرد، فیس بوک عملاً توانایی هم هدف قرار دادن و هم اندازه گیری تأثیر تبلیغات را از دست می داد. قوانین جدید 10 میلیارد دلار از تجارت تبلیغاتی متا را کاهش داد. این تقریباً 25 درصد از سود خالص متا در سال 2021 را نشان می دهد.
فیس بوک از آسیب پذیری خود در برابر چنین تغییرات سیاستی آگاه بود. فیسبوک به عنوان یک تجارت مبتنی بر تبلیغات، پلتفرم سخت افزاری را که محصولاتش در آن زندگی می کردند، نداشت. همچنین مالک سیستمعاملها و فروشگاههای اپلیکیشنی که برنامههایش روی آنها کار میکردند، نبود. این امر آن را به میل شرکت هایی مانند اپل و گوگل قرار داد.
مدت ها قبل از سال 2021، فیس بوک در تلاش برای حل این مشکل، چندین سال با اپل درباره نسخه بدون آگهی و مبتنی بر اشتراک فیس بوک بحث کرد. این معامله 30 درصد از درآمد فیس بوک را برای اپل در پلتفرم اپل به همراه داشت، اما مذاکرات شکست خورد.
محور
شش ماه پس از تغییر حریم خصوصی اپل، زاکربرگ به سختی فیس بوک را به سمت چپ هدایت کرد، آن را به عنوان متا تغییر نام داد و با تمام سرعت به سمت متاورس پیش رفت، که توسط هزینه های چند میلیارد دلاری برای تحقیق و توسعه و توسعه محصول تقویت شد.
این شرکت قبلاً برای سالها موقعیت خود را برای این خود اختراع مجدد قرار داده بود. در سال 2012، فیس بوک فروشگاه برنامه باز خود را راه اندازی کرد. در سال 2014، برای داشتن پلتفرم سخت افزاری، شرکت سازنده هدست واقعیت مجازی Oculus را خریداری کرد. این حرکات به فیس بوک قدرت بیشتری برای کنترل سرنوشت برنامه های خود و بهره مندی از فروش سایر برنامه ها، به روشی مشابه اپل، داد.
خرد خود مختل کردن در پیش بینی نقاط عطف بازار به خوبی در صنعت فناوری تثبیت شده است. خطرات ناشی از عدم انجام این کار به همان اندازه به خوبی مشخص شده است. به دنبال نامهایی مانند Blockbuster، Kodak، MySpace و Palm Pilot نباشید – نامهایی که زمانی معروف بودند که به دلیل شکست در نوآوری، به داستانهای هشداردهنده تبدیل شدند. متا آنچه را که باید انجام می داد.
در تمام گمانه زنی ها در مورد نابودی متاورز، دو نکته مهم از بین می روند. اول از همه، متا و متاورس یکسان نیستند. حتی اگر متا در نهایت غرق شود، متاورس – یک تجربه مشترک، پایدار و باز که با جهان های سه بعدی مجازی و تقویت شده مشخص می شود – بسیار بزرگتر از هر شرکت دیگری است.
دوم، آشکار شدن نقاط عطف ممکن است زمان زیادی طول بکشد، و ما انسان ها اغلب زمان بندی را اشتباه می گیریم. روی آمارا، دانشمند کامپیوتر دانشگاه استنفورد و رئیس قدیمی موسسه آینده، “قانونی” را برای این گرایش ابداع کرد. قانون آمارا بیان می کند که ما تمایل داریم تأثیر یک فناوری جدید را در کوتاه مدت بیش از حد ارزیابی کنیم، اما در بلند مدت آن را دست کم می گیریم. این قانون شباهت زیادی با چرخه تبلیغات گارتنر برای فناوری های نوظهور دارد.
نمونه هایی از قانون آماره فراوان است. وسایل نقلیه خودران و VR/AR را در نظر بگیرید، که هر دو مورد انتقاد قرار گرفتهاند و بهعنوان تبلیغات بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفتهاند و بعید است که به قول خود عمل کنند. این گرایش چیز جدیدی نیست. حتی کسانی بودند که معتقد بودند اینترنت یک مد گذرا نیست.
با استفاده از قانون آمارا، می توان استدلال کرد که کسانی که اصرار داشتند متاورز زندگی روزمره ما را در آینده نزدیک تغییر دهد، تأثیر آن را در کوتاه مدت بیش از حد برآورد می کردند.
همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کسانی که متاورژن را مرده اعلام می کنند، تاثیر آن را در دراز مدت دست کم می گیرند. برای استفاده از اصطلاحات گارتنر، مخالفان به سادگی از «اوج انتظارات متورم» به «تغارهای سرخوردگی» سقوط کرده اند. اما این فرورفتگی دقیقاً همین است – یک شیب موقت تا زمانی که متاورس راه خود را به سمت «فلات بهرهوری» صعود کند.
روندهای متعدد فناوری به فرصت اجتناب ناپذیر برای متاورس اشاره می کند. برای مثال:
- از هر سه نفر روی کره زمین، دو نفر در اینترنت هستند.
- تعداد دستگاه های تلفن همراه به طور متوسط 3.6 برای هر نفر در حال انفجار است.
- پردازندههای گرافیکی که ۲۵ سال پیش وجود نداشتند، قابلیتهای رندرینگ این دستگاهها را به طرز چشمگیری تغییر میدهند.
متاورس به فناوری پوشیدنی محدود نمی شود. دستگاههای هوشمند مبتنی بر GPU میتوانند تصاویر سهبعدی زیبایی ارائه دهند و به محتوای مجازی با قابلیت ابر متصل شوند و متاورس را هم در مقابل چشمان ما و هم در نوک انگشتان ما قرار دهند. این سوال کمتر در مورد تکنولوژی یا دسترسی و بیشتر در مورد تمایل ما به مشارکت خواهد بود.
آیا در دنیای مجازی شرکت خواهیم کرد؟
این همه گیری توربوشارژ ایجاد و عادی سازی جهان های مجازی و اقتصادهای مجازی را به همراه داشت. به عنوان مثال، بازی های آنلاین، اکنون در میان صنایع با رشد سریع در جهان قرار دارند و درآمد آن بیش از 196 میلیارد دلار تخمین زده می شود. گارتنر پیش بینی می کند که تا سال 2026، از هر چهار نفر یک نفر یک ساعت در روز را به کار، مطالعه، خرید و معاشرت در یک محیط مجازی مشترک می گذراند. و برخی تخمین می زنند که متاورس صنعتی – نحوه طراحی، ساخت و تعامل ما با اشیای فیزیکی – می تواند تا سال 2030 به یک بازار 100 میلیارد دلاری تبدیل شود.
پس شرکت خواهیم کرد؟ به نظر می رسد که پاسخ مثبت و در نهایت بله باشد.
همه اینها نشان می دهد که شایعات مرگ متاورس بسیار اغراق شده است. مانند تکرارهای قبلی محاسبات و شبکه – دوران پردازنده مرکزی، محاسبات شخصی و اینترنت و عصر موبایل و ابر – این تغییر پارادایم بعدی به متاورس زمان می برد. و این خبر خوبی برای سرمایه گذاران است، زیرا بهترین زمان برای سرمایه گذاری در فناوری آینده قبل از وجود آن است.
داگ گریفین شریک مدیریتی در اسصمیمی
DataDecisionMakers
به انجمن VentureBeat خوش آمدید!
DataDecisionMakers جایی است که کارشناسان، از جمله افراد فنی که کار داده را انجام می دهند، می توانند بینش ها و نوآوری های مرتبط با داده را به اشتراک بگذارند.
اگر میخواهید درباره ایدههای پیشرفته و اطلاعات بهروز، بهترین شیوهها و آینده فناوری داده و داده مطالعه کنید، به ما در DataDecisionMakers بپیوندید.
شما حتی ممکن است در نظر داشته باشید که مقاله ای از خودتان ارائه دهید!
از DataDecisionMakers بیشتر بخوانید