این بود بزرگترین بازی دوران حرفه ای آندره اودکو یک هفته قبل از آن، این مهاجم 18 ساله در رده هفتم هرم فوتبال انگلیس بازی می کرد. حالا او در یک بازی آزمایشی برای تیم زیر 23 ساله برنلی صف آرایی می کرد تا برای آکادمی باشگاه لیگ برتر آن زمان امضا کند.
اودکو توضیح می دهد: «پیشاهنگان آنها من را برای یک هفته تمرین دعوت کردند. من واقعاً هرگز قبلاً در چنین زمینهایی نبوده بودم: چمن خیلی دوستداشتنی و صاف بود. توپ خیلی نرم و شدید حرکت می کرد. بازیکنان لیگ برتری درست در کنار ما تمرین می کردند. آنها آنچه را که می دیدند دوست داشتند، بنابراین می خواستند من را از نزدیک در یک بازی ببینند.
از نظر فوتبالی، اودکو از گمنامی نسبی بیرون کشیده شده بود: او در حین قرار دادن ارقام مشابه ارلینگ هالند برای تیم توسعه تیم نیمه حرفه ای هرینگی بورو، تیم نیمه حرفه ای شمال لندن، کشف شد. او در 18 بازی از جناح 25 گل به ثمر رساند و کفش طلای لیگ را در فصل 2021–2022 برد.
اما اودکو به روش سنتی دیده نشده بود. هفتهها قبل، او در گل و لای پارک محلیاش در شرق لندن، تلفنش را روی زمین چسباند، به رکورد ضربه زد و شروع به انجام هر چه بیشتر فشارهای فشاری در 30 ثانیه کرد. در حالی که والدین و سگبازان قدم میزدند، او 10 متر دوید، به حالت ایستاده پرید و مجموعهای از پرشهای جانبی انفجاری را تکمیل کرد.
تماشای همه این ها AiSCOUT بود، پلتفرمی که به فوتبالیست ها امکان می دهد آزمایش های مجازی را پشت سر بگذارند. بازیکنان تمرینات ورزشی و فنی را در برنامه انجام می دهند، سپس از طریق یک سیستم امتیازدهی هوش مصنوعی ساخته شده توسط متخصصان داده و پیشاهنگان پیشرو در بازی رتبه بندی می شوند. این استعدادیابی ها هستند که تصمیم می گیرند کدام معدودی از اعجوبه ها رویای دوران کودکی خود را برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه ای برآورده کنند و کدام یک به هیچ وجه حرفه ای فوتبالی نخواهند داشت.
بنیانگذار AiSCOUT، دارن پریس، پس از آزادی پسرش توسط اسپرز، در سن 16 سالگی، شروع به توسعه این برنامه کرد. مدیر عامل پلتفرم و مدیر علوم ورزشی. “در حالی که جمع آوری داده های زیادی در بازی های حرفه ای بزرگسالان وجود دارد، زیرساخت های مشابهی در فوتبال جوانان وجود ندارد – حتی در سطح نخبگان.”
پس از هفت ماه آزمایش زنده و تجزیه و تحلیل میلیونها نقطه داده، یادگیری ماشینی AiSCOUT اکنون میتواند بیومکانیک، تکنیک و مهارتهای ورزشی بازیکنان را تا جزئیات اندازهگیری کند. بازخورد خودکار و در عرض یک ساعت از طریق برنامه ارائه می شود. بعد از اینکه بازیکنان تمرینات اصلی ورزشی را انجام دادند، از بهترین ها دعوت می شود تا مهارت های خود را روی توپ نشان دهند: آزمایش مجازی برنلی Odeku شامل یک دریبل چابکی و بافت هفت مخروطی در پارک بود. سرعت تاول زده و کنترل توپ او باعث شد که این نوجوان به مرکز آموزشی بارنفیلد باشگاه در لنکاوی دعوت شود.
در بازیای که اغلب در کنار گذاشتن فوتبالیستهای جوان بیرحمانه است، AiSCOUT شانس دومی را به بازیکنان و پیشاهنگان ارائه میدهد. اودکو در سن 11 سالگی از آرسنال و سپس در 13 سالگی از برنتفورد آزاد شد. اندازه کوچک او به عنوان یک عامل ذکر شد. فلتون توماس میگوید: «آکادمیها ذهنیت «اکنون برد» دارند، بنابراین بازیکنان کوچکتری که هنوز به بلوغ نرسیدهاند اغلب رها میشوند. زمانی که این اتفاق بیفتد، حتی اگر جهش رشدی داشته باشند، هیچ چشمی به آنها نیست. اکنون، بازیکنان میتوانند از طریق AiSCOUT به سیستم بازگردند و باشگاهها میتوانند پیشرفت آنها را زیر نظر داشته باشند.»