تکنولوژی که زیربنای ChatGPT این توانایی را دارد که خیلی بیشتر از صحبت کردن انجام دهد. Linxi “Jim” Fan، محقق هوش مصنوعی در سازنده تراشه Nvidia، با برخی از همکارانش کار کرد تا راهی برای تنظیم مدل زبان قدرتمند GPT-4 – مغزهای پشت ChatGPT و تعداد فزایندهای از برنامهها و سرویسهای دیگر – طراحی کنند. بازی ویدیویی بلوکی Minecraft.
تیم Nvidia که شامل Anima Anandkumar، مدیر یادگیری ماشین شرکت و استاد Caltech بود، یک ربات Minecraft به نام Voyager ایجاد کرد که از GPT-4 برای حل مشکلات داخل بازی استفاده می کند. مدل زبان اهدافی را ایجاد می کند که به عامل کمک می کند تا بازی را کشف کند و کدهایی را ایجاد می کند که مهارت ربات را در بازی در طول زمان بهبود می بخشد.
Voyager بازی را مانند یک شخص بازی نمی کند، اما می تواند وضعیت بازی را مستقیماً از طریق یک API بخواند. برای مثال ممکن است یک چوب ماهیگیری در موجودی خود و یک رودخانه در نزدیکی خود ببیند و از GPT-4 برای پیشنهاد هدف انجام ماهیگیری برای کسب تجربه استفاده کند. سپس از این هدف استفاده می کند تا GPT-4 کد مورد نیاز برای دستیابی کاراکتر به آن را تولید کند.
با حسن نیت از NVIDIA
جدیدترین بخش پروژه، کدی است که GPT-4 برای افزودن رفتارها به وویجر تولید می کند. اگر کد پیشنهادی اولیه به خوبی اجرا نشود، وویجر سعی خواهد کرد آن را با استفاده از پیامهای خطا، بازخورد بازی و شرح کد تولید شده توسط GPT-4 اصلاح کند.
با گذشت زمان، وویجر یک کتابخانه کد میسازد تا یاد بگیرد که چیزهای پیچیدهتری بسازد و بیشتر بازی را کشف کند. نمودار ایجاد شده توسط محققان نشان می دهد که چقدر در مقایسه با سایر عوامل Minecraft توانایی دارد. وویجر بیش از سه برابر اقلام به دست می آورد. بیش از دو برابر فاصله را کاوش می کند. و ابزارها را 15 برابر سریعتر از سایر عوامل هوش مصنوعی می سازد. فن میگوید این رویکرد ممکن است در آینده با افزودن راهی برای سیستم برای ترکیب اطلاعات بصری از بازی بهبود یابد.
در حالی که چت ربات هایی مانند ChatGPT جهان را با شیوایی و دانش ظاهری خود شگفت زده کرده اند – حتی اگر آنها اغلب چیزهایی را درست می کنند – Voyager پتانسیل عظیمی را برای مدل های زبانی برای انجام اقدامات مفید در رایانه نشان می دهد. استفاده از مدلهای زبانی در این راه شاید میتواند بسیاری از کارهای روزمره اداری را که به طور بالقوه یکی از بزرگترین تأثیرات اقتصادی این فناوری است، خودکار کند.
با حسن نیت از NVIDIA
فرآیندی که Voyager با GPT-4 برای کشف نحوه انجام کارها در Minecraft استفاده میکند، ممکن است برای دستیار نرمافزاری تطبیق داده شود که نحوه خودکارسازی وظایف را از طریق سیستم عامل روی رایانه شخصی یا تلفن انجام میدهد. OpenAI، استارتآپی که ChatGPT را ایجاد کرده است، «افزونههایی» را به ربات اضافه کرده است که به آن اجازه میدهد با خدمات آنلاین مانند برنامه تحویل مواد غذایی Instacart تعامل داشته باشد. مایکروسافت که مالک Minecraft است، همچنین در حال آموزش برنامههای هوش مصنوعی برای اجرای آن است و این شرکت اخیراً Windows 11 Copilot را معرفی کرده است، یک ویژگی سیستمعامل که از یادگیری ماشین و APIها برای خودکارسازی وظایف خاص استفاده میکند. ممکن است ایده خوبی باشد که این نوع فناوری را در بازی هایی مانند Minecraft تجربه کنید، جایی که کد معیوب می تواند آسیب نسبتا کمی داشته باشد.
البته بازی های ویدیویی مدت هاست که بستر آزمایشی برای الگوریتم های هوش مصنوعی بوده است. AlphaGo، برنامه یادگیری ماشینی که در بازی رومیزی بسیار ظریف Go back در سال 2016 تسلط داشت، با انجام بازی های ویدیویی ساده Atari دندان های خود را قطع کرد. AlphaGo از تکنیکی به نام یادگیری تقویتی استفاده کرد که الگوریتمی را برای انجام یک بازی با دادن بازخورد مثبت و منفی، به عنوان مثال از امتیاز داخل بازی، آموزش میدهد.
برای این روش، راهنمایی یک نماینده در یک بازی پایان باز مانند Minecraft، که در آن هیچ امتیاز یا مجموعه ای از اهداف وجود ندارد و اقدامات یک بازیکن ممکن است تا مدت ها بعد نتیجه ندهد، دشوارتر است. صرف نظر از اینکه فکر می کنید ما باید در حال حاضر برای مهار تهدید وجودی ناشی از هوش مصنوعی آماده شویم، به نظر می رسد Minecraft یک زمین بازی عالی برای این فناوری است.