برای موفقیت با هر محصول جدید، درک عمیق مخاطبان هدف بسیار مهم است. دانستن نیازها، اهداف، انتظارات و نقاط درد آنها باید توسعه، طراحی، بازاریابی و قیمت محصول را مشخص کند.
به این ترتیب، شرکتهای تولیدی باید روی تحقیق در مورد مخاطبان خود، کاوش عمیق در دادههای جمعیتی، انجام گروههای متمرکز و نظرسنجیها و موارد دیگر سرمایهگذاری کنند. اما فقط شناخت مخاطب کافی نیست. درک اینکه چگونه می توان مخاطب را بیشتر به زیر گروه های منحصر به فرد تقسیم کرد، به همان اندازه مهم است، فرآیندی که معمولاً به عنوان بخش بندی بازار شناخته می شود.
درک بخش بندی بازار
هدف اصلی تقسیمبندی بازار، تقسیم مخاطبان گستردهتر به گروههای کوچکتر است که با ویژگیهای مشترک یا علایق مشترک متحد شدهاند. به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی ممکن است مخاطبان خود را بر اساس سن، سطح درآمد، موقعیت جغرافیایی، ویژگی های شخصیتی و رفتارهای مصرف کننده تقسیم بندی کند.
تقسیمبندی بازار از این جهت مهم است که به تولیدکنندگان اجازه میدهد تا استراتژیهای فروش و بازاریابی را توسعه دهند که مستقیمتر با حوزههای اصلی صحبت کند و بر اساس نیازها، اهداف و اولویتهای خاص آنها جذاب باشد. یک استراتژی تقسیمبندی خوب بازار میتواند فروش را افزایش داده و تخصیص منابع هوشمند را در طول فرآیند پرورش مشتری تضمین کند.
انواع مختلف تقسیم بندی بازار
بنابراین تولیدکنندگان چگونه باید بخش های مختلف بازار خود را تجزیه کنند؟ چهار نوع اصلی تقسیم بندی برای انتخاب وجود دارد. اینها شامل تقسیم بندی جمعیتی، جغرافیایی، روانشناختی و رفتاری است.
1) تقسیم بندی جمعیتی
تقسیم بندی جمعیتی دقیقاً همان چیزی است که نام آن نشان می دهد: راهی برای تجزیه مخاطبان از نظر ویژگی های مشترک جمعیتی، از جمله سن، نژاد، جنسیت، سطح درآمد، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات یا شغل. این نوع تقسیمبندی میتواند بینش ارزشمندی در مورد انواع محصولاتی که مشتریان میخواهند و اینکه چقدر مایلند برای آنها بپردازند، ارائه دهد. تقسیم بندی جمعیتی نیز برای برنامه ریزی محصول مفید است. تولیدکنندگان معمولاً میتوانند برای رفتار مشابه به مشتریانی که دارای اطلاعات جمعیتی مشترک هستند تکیه کنند و پیشبینیهای مربوط به عرضههای محصولات آتی را آسانتر میکنند.
2) تقسیم بندی جغرافیایی
همچنین می توان مشتریان را بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها تقسیم بندی کرد. بسته به دامنه کسب و کار، این می تواند شامل تفکیک بر اساس کشور، منطقه زمانی یا زبان باشد. تقسیم بندی جغرافیایی همچنین شامل تمایزات مبتنی بر مسکن شهری، حومه و روستایی است. مدیران محصولی که نیازها یا ترجیحات منحصربهفرد در بخشهای جغرافیایی مختلف را درک میکنند، میتوانند بهتر به توسعه محصول، فروش و بازاریابی بپردازند.
3) تقسیم بندی روانشناختی
تقسیم بندی روانشناختی به تمایزات مبتنی بر سبک زندگی، نگرش ها و علایق دلالت دارد. به عبارت دیگر، به دنبال درک جنبههای روانشناختی خرید مصرفکننده، ارائه بینشی نسبت به فرآیندهای فکری مشتریان است. تأکید بر تقسیمبندی روانشناختی میتواند به تولیدکنندگان کمک کند تا رویکردی هدفمندتر و شخصیتر برای تلاشهای بازاریابی خود داشته باشند و با مشتریان بر اساس موقعیت اجتماعی یا نظرات خود ارتباط برقرار کنند.
4) تقسیم بندی رفتاری
این نوع نهایی تقسیمبندی به دنبال درک چگونگی رفتار مشتریان و چرایی تصمیمگیری آنها بر اساس تصمیمات خرید گذشته، تاریخچه مرور، الگوهای مصرف و روند استفاده است. این یکی دیگر از راه های ارزشمند برای تولیدکنندگان برای شخصی سازی تلاش های بازاریابی خود است.
استفاده از بخش بندی بازار: چهار Ps
تقسیمبندی بازار میتواند تصمیمگیری یک مدیر محصول را به روشهای مختلف آگاه کند. در واقع، مطلوبیت کلی تقسیمبندی بازار را میتوان بر حسب چهار P درک کرد:
- مدیر محصول در نهایت مسئول تعیین این است که کدام محصول را توسعه دهد، تکرار کند و به بازار عرضه کند. تقسیمبندی بازار میتواند بینشی در مورد انواع محصولاتی که به احتمال زیاد با مخاطبان هدف ارتباط برقرار میکنند به دست دهد.
- مشتریان در یک بخش خاص مایل به پرداخت برای یک محصول یا خدمات چه هستند؟ این یک بینش انتقادی است که می تواند توسعه محصول و موقعیت برند آن را نشان دهد.
- تقسیمبندی بازار همچنین میتواند به مدیران محصول بینشی در مورد اینکه کجا باید محصول خود را بفروشند، بدهد: آنلاین؟ در مکان های آجر و ملات؟ کدام فروشگاه ها و در کدام مناطق جغرافیایی؟
- در نهایت، تقسیمبندی بازار میتواند به مدیران محصول کمک کند تا بهترین راهها را برای ارتقای یک محصول، جذابتر کردن ارزشهای بخش مشتری، نکات دردناک، نظرات، ترجیحات و موارد دیگر تعیین کنند.
در مجموع، تقسیمبندی بازار میتواند کل فرآیند توسعه محصول را هدایت کند و به مدیران محصول کمک کند تا در تصمیمگیری خود آگاه و استراتژیک باشند. مدیران محصول موثر می توانند از هر نوع تقسیم بندی برای هدایت تلاش های خود استفاده کنند و همیشه از محصول مناسب با قیمت مناسب، فروش در مناسب ترین مکان و پشتیبانی با بهترین نوع تبلیغات اطمینان حاصل کنند.
اعتبار تصویر ویژه: Pexels. متشکرم!