در “Belle”، اینترنت بهترین خود ما را باز می کند


ما کجا خودهای دیگر قبل از اینترنت زندگی می کنند؟ مامورو هوسودا کارگردان می گوید: «قبلاً فقط یک واقعیت وجود داشت. فیلم جدید او، خوشگل، در مورد این است که چگونه اینترنت امکان وجود چندین خود را در جهان های چندگانه معرفی کرده است. روز جمعه در ایالات متحده منتشر شد، خوشگل سوزو نایتو در حالی که با شهرت تازه به دست آمده به عنوان یک ستاره پاپ در دنیای مجازی U. Online مبارزه می کند، دنبال می کند. هوسودا خاطرنشان می کند: “مردم می توانند احتمالات دیگری را کشف کنند. آنها می توانند منیت های متفاوتی داشته باشند و آزادانه تر زندگی کنند.” وقتی او دختر خوشگل است، دقیقاً همان کاری است که سوزو انجام می دهد.

سوزو در منظره شهری دیجیتالی پراکنده U، از ظاهرش به عنوان بل، یک فانوس دریایی درخشان با موهای صورتی شگفت زده شده است. فناوری U به طور خودکار آواتارها را بر اساس اطلاعات بیومتریک کاربران تولید می کند. در سوزو که پس از مرگ مادرش آواز خواندن را کنار گذاشته بود، U ظرفیت بزرگی را می بیند. این یک تصور جذاب است – که یک دنیای مجازی مرموز ایجاد شده توسط حکیمان ناشناس می تواند یک دختر معمولی را به عنوان یک بت دوباره اختراع کند. و فقط به این دلیل کار می کند خوشگل بیشتر به حقایق احساسی می پردازد تا حقایق تکنولوژیک.

هوسودا که کارگردانی هم کرد میرای، بچه های گرگ، و جنگ های تابستانی، از سال 2002 اینترنت را موضوع فیلم های انیمیشن خود قرار داده است دیجیمن: فیلم. وسواس او با فضای مجازی به عنوان مکانی که در آن خودهای دیگر ما ظاهر می شوند، به خوبی در یکی از غالب ترین ژانرهای مدرن انیمه می گنجد: isekai. بهترین تجسم در سال 2012 هنر شمشیر آنلاینisekai انتقال شخصیت‌ها و تناسخ در جهان‌های دیگر، به‌ویژه در جهان‌های مجازی را توصیف می‌کند، جایی که آنها خودشکوفایی می‌کنند. هوسودا می‌گوید: «وقتی به کارگردان‌های دیگری که با موضوع اینترنت سر و کار دارند نگاه می‌کنم، به نوعی منفی است، مانند یک دیستوپیا. اما من همیشه به اینترنت به‌عنوان چیزی برای نسل جوان نگاه می‌کنم که بتواند در آن جهان‌های جدیدی را کشف و خلق کند. بنابراین همیشه خوش بینانه بوده است.»

تماشا کردن خوشگل، جذب این خوش بینی آسان است. از نظر بصری خیره کننده است، هم با مناظر روستایی و هم یک کلان شهر دیجیتالی که با تعداد پیکسل های خیره کننده ای پر شده است. گاهی اوقات تماشای فیلم هوسادا حتی کمی طاقت فرسا است. اولین دیوای Belle سوار بر یک نهنگ پرنده عظیم الجثه، گلبرگ ها و کوفته هایی است که آسمان را پر می کند. در اولین کنسرت خود، او به عنوان گردن یک لوستر کریستالی بلند ظاهر می شود که به صورت فلکی درخشان زیر آب منفجر می شود. در چندین نقطه از فیلم، هوسودا اتفاقات اساسی را به انیمیشن‌های با ریسک بالاتر منتقل می‌کند که تأثیر احساسی واقعی آن‌ها را به تصویر می‌کشد – مانند جنگ شایعات به یک بازی تخته استراتژی با دشواری بالا. هوسودا این صحنه‌های بی‌نظیر را به خوبی اجرا می‌کند، و آن‌ها را با لحظات راحت و کم‌فی از زندگی روستایی سوزو مشخص می‌کند.

در حقیقت، خوشگلجذاب ترین لحظات او در دنیای آنالوگ اتفاق می افتد (شامل بهترین صحنه اعتراف عشق در انیمه، تا کنون). سفرهای سوزو به مدرسه و بازگشت، از روی یک پل و در همان قطار، جایی است که ما بیشتر در مورد اینکه او تنهاست، نه در ایالات متحده، بیشتر می آموزیم. این زمانی است که برای اولین بار صدای آهسته او را در حال آواز می شنویم، کاج او را روی یکی از دوستان دوران کودکی خود می بینیم. بسیاری از شخصیت های او در دنیای مجازی از توسعه شخصیت IRL جدا شده اند. سوزو از خانواده، جامعه، دوستان احتمالی و علایق عشقی خود منزوی می‌شود تا زمانی که همه از طریق Belle گرد هم می‌آیند، استعاره‌ای از سوزویی که همه آنها قبلاً آن را می‌پرستیدند – نه یک دیوا، فقط یک دختر روستایی که عاشق آواز خواندن است.

در مقابل، سوزو در U بلافاصله در نقش جدید خود به عنوان یک موسیقی پاپ بین المللی احساس راحتی کامل و کامل می کند. او آواز می خواند، می رقصد، لباس هایش را با متانت آریانا گرانده عوض می کند. و او تصمیم می گیرد که به طور منحصر به فردی مجهز است تا “جانور” را بیرون بکشد، بازیکن دیگری که به نظر بی خدایی وحشتناک تلقی می شود. این سوزوی شجاع جدید در دنیای واقعی کجاست؟

محتوا

این محتوا را می توان در سایتی که از آن سرچشمه گرفته نیز مشاهده کرد.

جست و خیز بین IRL و U، هرکدام با نقشه ها و علایق عاشقانه متفاوت، خوشگل مثل دو یا سه فیلم مختلف است. از میان آنها، جزء دنیای مجازی آن ضعیف ترین است. کشش برای در بر گرفتن بسیاری از مضامین، مکان‌ها و چیزها، خوشگل تنها به سطح ایده‌های محرک خود می‌پردازد، به‌ویژه پیام آن در مورد پتانسیل همدلی و ارتباط انسانی آنلاین.

هوسودا به WIRED می‌گوید که «دنیای مجازی خاصی که من از آن الگوبرداری کردم، نداشت.» در واقع، یک معمار لندنی به او در طراحی آن کمک کرد. طراح بازی نیست U کاملاً بدون محدودیت است، بدون هدف، اصول طراحی یا توپولوژی مشخص. همچنین کاملاً تعدیل نشده است، با پلیسی که خود منصوب شده است که به نحوی فناوری را به دست آورده است تا آواتارها را به دلخواه خود بسازد. و اگرچه می‌دانیم که کاربران با استفاده از فناوری هدفون که به «بخشی از مغز که بینایی را کنترل می‌کند» دسترسی پیدا می‌کنند، اما به گفته هوسادا، درک این موضوع که شخصیت‌ها چه زمانی داخل و خارج از U هستند و تحت چه شرایطی می‌روند، غیرممکن است. آنجا.