چرا خطوط هوایی در حال مبارزه با عرضه 5G هستند؟


فعال سازی فرکانس‌های باند C توسط AT&T و Verizon به این معنی است که شبکه‌های 5G بهبود یافته اکنون برای میلیون‌ها آمریکایی در دسترس است. عرضه‌ای که مدت‌ها پیش‌بینی می‌شد در 19 ژانویه آغاز شد، اما با یک اخطار: هر دو شرکت به طور موقت برنامه‌های شبکه‌های 5G در نزدیکی فرودگاه‌های خاص را پس از انتقاد اداره هوانوردی فدرال و چندین شرکت هواپیمایی درباره تداخل تکرارکننده‌های 5G که بر ارتفاع‌سنجی رادیویی خطوط هوایی تأثیر می‌گذارد، به عقب انداختند.

فرکانس‌های باند C AT&T و Verizon در درجه اول بین 3.7 تا 3.98 گیگاهرتز است. خطوط هوایی نگران هستند که این امواج باند میانی ممکن است بر ارتفاع سنج های رادیویی که خلبانان برای دانستن فاصله هواپیما از زمین استفاده می کنند، تأثیر بگذارد. در بیانیه اخیر United Airlines آمده است: «هنگامی که سیگنال‌های 5G در کنار باند فرودگاه مستقر شوند، می‌توانند با تجهیزات ایمنی کلیدی که خلبانان برای برخاستن و فرود در آب‌وهوای نامساعد به آن تکیه می‌کنند، تداخل ایجاد کند.»

دو روز قبل از عرضه 5G، سازمان تجاری Airlines for America نامه ای با امضای مدیران عامل شرکت های هواپیمایی بزرگ به وزیر حمل و نقل ایالات متحده، پیت بوتیگیگ و سایرین ارسال کرد و از آنها خواست که مداخله کنند و اجرای 5G را در فاصله 2 مایلی فرودگاه ها متوقف کنند. به عنوان بخشی از عرضه 5G خود مورد نیاز است.

زمانی که AT&T و Verizon 5G توسط فرودگاه ها را به مدت شش ماه به تعویق انداختند، این شرکت ها بر استقلال تصمیم خود تأکید کردند. در بیانیه‌ای به WIRED، سخنگوی AT&T می‌گوید: «به صلاحدید خود ما داوطلبانه موافقت کرده‌ایم که به طور موقت روشن کردن تعداد محدودی از برج‌ها در اطراف باند فرودگاه‌های خاص را به تعویق بیندازیم زیرا به همکاری با صنعت هوانوردی و FAA برای ارائه اطلاعات بیشتر ادامه می‌دهیم. در مورد استقرار 5G ما، زیرا آنها از دو سالی که مجبور بودند مسئولانه برای این استقرار برنامه ریزی کنند، استفاده نکرده اند.

نظر مشابه ورایزون در مورد این وضعیت بر این موضوع متمرکز بود که چگونه این شرکت “به‌طور داوطلبانه تصمیم گرفت” عرضه را متوقف کند و FAA و خطوط هوایی را به دلیل آماده نبودن برای رسیدگی به فرکانس‌های 5G سرزنش کرد، “علیرغم اینکه در بیش از 40 کشور دیگر ایمن و کاملاً عملیاتی است.” “

به نوبه خود، FAA در تلاش است تا بفهمد کدام ارتفاع سنج رادیویی این کار را انجام می دهد نه تحت تأثیر استقرار 5G قرار گیرد. هنگامی که C-Band در نزدیکی فرودگاه ها رها می شود، FAA به اپراتورهای بوئینگ 787 توصیه کرده است که در هنگام طوفان از احتیاط بیشتری استفاده کنند. در صورت لزوم، هواپیماها را می‌توان با ارتفاع‌سنج‌های بهبودیافته برای کمک به فرود در موقعیت‌های کم دید مجهز کرد.

طبق بیانیه FAA، «آژانس دو مدل ارتفاع سنج رادیویی را تأیید کرد که در طیف گسترده‌ای از هواپیماهای بوئینگ و ایرباس نصب شده‌اند. این ترکیبی از تأییدیه هواپیما و ارتفاع‌سنج، باندهای فرودگاهی را در 48 فرودگاه از 88 فرودگاهی که مستقیماً تحت تأثیر تداخل باند C 5G قرار دارند، باز می‌کند. هواپیمای بوئینگ 777 که به طور گسترده توسط خطوط هوایی آمریکایی و جهانی مورد استفاده قرار می گیرد، هنوز در لیست مدل های هواپیمای مورد تایید FAA قرار نگرفته است.

رئیس جمهور جو بایدن با انتشار بیانیه ای از AT&T و Verizon برای تاخیر تشکر کرد. این توافق می‌گوید: «این توافق از اختلالات بالقوه ویرانگر در سفر مسافران، عملیات باربری و بهبود اقتصادی ما جلوگیری می‌کند، در حالی که اجازه می‌دهد بیش از 90 درصد استقرار برج‌های بی‌سیم طبق برنامه‌ریزی انجام شود».