معامله اکتیویژن بلیزارد مایکروسافت حرکتی به سوی دنیای پس از کنسول است


سینه جنگ مایکروسافت یک دینام است با درآمدهایی که با تولید ناخالص داخلی یک کشور کوچک رقابت می کند، آنقدر پول نقد در اختیار دارد که بتواند هر آنچه را که می خواهد بخرد. وقتی این کار را کرد، فقط ماشین پولساز دیگری را بدست می آورد. آخرین گجت آن؟ شرکت بازی‌های ویدیویی Activision Blizzard که مایکروسافت دیروز اعلام کرد آن را به قیمت حیرت‌انگیز 68.7 میلیارد دلار می‌خرد – بیش از 26.2 میلیارد دلاری که در سال 2016 برای LinkedIn پرداخت، تقریباً 10 برابر 7.5 میلیارد دلاری که برای ZeniMax Media مادر Bethesda در سال گذشته پرداخت کرد. مایکروسافت اکنون مالک است ندای وظیفه و هاله; مالکیت دارد طومارهای بزرگ و World of Warcraft. مالکیت دارد Candy Crush. همچنین مالکیت دارد دیابلو، Overwatch، اسپایرو، سنگ آتش، قهرمان گیتار، کراش باندیکوت، و هنر و صنعت ستاره. سینه اش پر است – اما نه با ماشین.

وسوسه انگیز است که این خرید را به عنوان آخرین شلیک شلیک شده در جنگ های کنسول مشاهده کنیم، ترفندی برای استفاده از کاتالوگ عمیق Activision Blizzard برای فروش ایکس باکس. اما این کوته بینانه خواهد بود. در هر صورت، این معامله نشان می‌دهد که مایکروسافت بیشتر به فکر خرید گیمرها است – 400 میلیون بازیکن فعال ماهانه به عنوان بخشی از معامله به دست می‌آورد – تا واحدهای متحرک. این شرکت در بیانیه‌ای با اعلام این معامله گفت: «فرانچایزهای فوق‌العاده در سراسر Activision Blizzard همچنین برنامه‌های ما برای بازی‌های ابری را تسریع می‌کنند، و به افراد بیشتری در نقاط بیشتری در سراسر جهان اجازه می‌دهد با استفاده از تلفن‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها در جامعه Xbox شرکت کنند. و دستگاه های دیگری که قبلاً مالک آن هستید.” این حرکت مایکروسافت به دنیای پس از کنسول است. این در مورد وادار کردن شما به خرید یک ابزار نیست. این در مورد فریب شما به یک اکوسیستم است.

وقتی درباره سرویس‌های بازی‌های ویدیویی آنلاین مانند Stadia، PlayStation Now سونی، و Cloud Gaming مایکروسافت بحث می‌کنیم، خودی‌ها اغلب به توصیف یکسانی دست پیدا می‌کنند: X «Netflix برای بازی‌ها» است. هدف هر سرویس این است که ماه به ماه به هاب یک بازیکن تبدیل شود. در واقع، فیل اسپنسر، که با این خرید به عنوان مدیر عامل مایکروسافت گیمینگ انتخاب خواهد شد، اغلب از این مقایسه استفاده می کند. من و شما ممکن است نتفلیکس را تماشا کنیم. من نمی‌دانم شما آن را کجا تماشا می‌کنید، من کجا آن را تماشا می‌کنم، اما می‌توانیم درباره نمایش‌هایی که تماشا می‌کنیم گفتگو کنیم، او در سال 2020 به WIRED گفت.

این گویا است، به‌ویژه به این دلیل که چقدر بی‌تفاوتی ظاهری اسپنسر نسبت به جایی که مردم عناوین مایکروسافت را بازی می‌کنند، رد می‌کند. این به خودی خود رد جنگ های کنسولی است که در طول تاریخ به جعبه های پلاستیکی جذاب نینتندو، مایکروسافت و سونی گره خورده است. اسپنسر گفت این “باغ های دیواری” “ساخت دهه 1990” هستند که او دوست دارد برچیده شود. مالکیت جدید مایکروسافت بر Candy Crush با این چشم انداز مطابقت دارد و به شرکت امکان حضور فوری در بازی های موبایل را می دهد که فراتر از بحث های Xbox Series X است.

Joost van Dreunen، استاد بازرگانی دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب می‌گوید: «آن‌ها از کنسول‌ها خارج نمی‌شوند، اما تلاش می‌کنند تا میزان اتصال آنها به Xbox را کاهش دهند. یک بالا، کتابی در مورد تجارت جهانی بازی ها. “این فقط یکی از نقاط ورود به اکوسیستم آنها خواهد بود.”

هدف در اینجا یک سرویس کارآمد است – کاتالوگ پشتی Activision Blizzard هویج برای جذب کاربران به آن فضا است. ممکن است 12 تا 18 ماه طول بکشد تا قرارداد بسته شود، اما زمانی که انجام شود، مایکروسافت «تا جایی که بتوانیم بازی‌های Activision Blizzard را در Xbox Game Pass و PC Game Pass، هم عناوین و هم بازی‌های جدید از کاتالوگ Activision Blizzard ارائه می‌کند. اسپنسر در اعلامیه این شرکت در مورد خرید گفت. ون درونن می گوید: «آنها به وضوح بازی را به عنوان یک نقطه ورود می بینند که به یک جهان بسیار گسترده تر منتهی می شود. “سرویس Game Pass از این موضوع بسیار سود برده است.”