در روسیه، هواپیماهای غربی در حال فروپاشی هستند


یک ایرباس A320-232 با شماره دم YU-APH اولین پرواز خود را در 13 دسامبر 2005 انجام داد. از آن زمان، این هواپیما میلیون ها مایل را طی کرده است و مسیرهایی را برای Air Deccan، Kingfisher Airlines، Bingo Airways، و Syphax Airlines قبل از تحویل گرفتن توسط ایر صربستان طی کرده است. ، حامل پرچم ملی این کشور اروپای شرقی، در سال 2014.

به مدت هشت سال، YU-APH بدون هیچ مشکلی پرواز کرد – تا اینکه در ساعت 22:37 در 25 می 2022 در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو مسکو به زمین نشست. این هواپیما از بلگراد پرواز کرده بود و قرار بود در یک ساعت دیگر در بازگشت اواخر شب دوباره پرواز کند. اما یک مشکل وجود داشت: خلبان مشکلی را در بدنه موتور هواپیما گزارش کرده بود که باید برطرف شود. بر اساس گزارش ها، تامین کننده قطعه شکسته، شارلوت، واقع در کارولینای شمالی، کالینز ایراسپیس، با استناد به تحریم ها علیه روسیه ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022، از رفع مشکل خودداری کرد. هواپیما گیر کرده بود. (کالینز هوافضا به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.)

شش روز طول کشید تا مشکل برطرف شد و A320 مسکو را به مقصد بلگراد ترک کرد. ایر صربستان همچنین به درخواستی برای اظهار نظر در مورد نحوه تعویض یا تعمیر بدنه موتور و اینکه چه کسی قطعه را تولید کرده است، پاسخ نداد. YU-APH موفق شد خطای خود را برطرف کند، اما نگرانی‌های بین‌المللی فزاینده‌ای وجود دارد که هواپیماهایی که به داخل، از و اطراف روسیه پرواز می‌کنند، می‌توانند به یک خطر ایمنی تبدیل شوند، زیرا تحریم‌ها از نگهداری صحیح آنها جلوگیری می‌کنند. پاتریک کی، مدیر اجرایی آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا، در یک کنفرانس اخیر گفت که احساس می‌کند وضعیت “بسیار ناامن” است. “در شش ماه – چه کسی می داند؟ در یک سال – چه کسی می داند؟ او گفت.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط Ascend by Cirium، یک شرکت مشاوره صنعت هوایی، تا پایان ماه مه، 876 هواپیما در ناوگان جت تجاری روسیه وجود داشت که از 968 هواپیما در اواخر فوریه کاهش داشت. اکثر این هواپیماها توسط هواپیماهای ایرباس یا بوئینگ ساخته شده اند که هر دوی آنها به منظور رعایت قوانین تحریم، تامین قطعات یدکی خطوط هوایی روسیه را متوقف کردند. بیژن واثق، استاد اقتصاد در دانشگاه هوانوردی Embry-Riddle می‌گوید: «آنها مجاز به دریافت هر نوع قطعه از بوئینگ یا ایرباس نیستند. انتقال هر قطعه یا تخصص فنی به روسیه ممنوع است. مشکل این است که هواپیما به تعمیر، تعمیر و تعویض دائمی نیاز دارد.

هواپیماها چیزهای ساده ای نیستند، با یک قرنیه از قطعات کنار هم قرار می گیرند تا مسافران را در هوا نگه دارند. و به دلیل ماهیت پرمخاطره پرواز، برخی از قطعات نیاز به تعویض بسیار منظم دارند. هر کسی که تا به حال فرود هواپیما را از روی زمین یا یک سکوی مشاهده تماشا کرده باشد، می داند که توقف یک لوله فلزی سنگین یک چالش است. لاستیک‌ها از جمله سخت‌ترین قسمت‌های هواپیما هستند که هنگام ترمز، لاستیک می‌سوزند، دودهایی که اغلب از چرخ‌ها می‌آیند و ردهای صاف و سیاه زیادی روی آسفالت باقی مانده است. لاستیک ها هر 120 تا 400 فرود هواپیما تعویض می شوند. پروازهای داخلی با مسیرهای داخلی کوتاه می توانند چهار سفر در روز داشته باشند، به این معنی که چرخ ها باید هر یک تا سه ماه یکبار تعویض شوند. بوئینگ عرضه به بازار روسیه را از اول مارس ۱۱۳ روز پیش متوقف کرد. ایرباس یک روز بعد دنبال شد. مکس کینگزلی جونز، مشاور ارشد Ascend by Cirium درباره چرخ‌ها می‌گوید: «آنها فرسوده خواهند شد. “آنها نمی توانند لاستیک های جایگزین تهیه کنند: این یک خطر بالقوه است.”

لاستیک های فرسوده اولین نشانه پوسیدگی است. هواپیماها توسط سیستم‌های رایانه‌ای که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند، تغذیه می‌شوند و برخی از سیستم‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند تا پس از چند دوره پرواز یا روزهای تقویم خاموش شوند و دوباره تنظیم شوند. این شامل موتورهای هواپیما و واحدهای برق کمکی، ژنراتور برق است که هوای فشرده را در داخل کابین در حال پرواز پمپ می‌کند و در هنگام روشن شدن هواپیما، موتور را روشن می‌کند. کینگزلی جونز می‌گوید: «برخی از این بخش‌ها عمر محدودی دارند. آنها به معنای واقعی کلمه باید از هواپیما خارج شوند و زمانی که به سن خاصی یا تعداد مشخصی پرواز رسیدند جایگزین شوند. علیرغم تصور کلیشه ای از پرواز هواپیماهای قدیمی و فرسوده در زمین، ناوگان هواپیماهای روسیه به خوبی با هواپیماهای دیگر در جهان مقایسه می شود. طبق اعلام انجمن مجریان تور روسیه، میانگین سنی یک هواپیمای روسی 10.5 سال است. به گفته موسسه مشاوره مدیریت الیور وایمن، میانگین سنی هواپیماهای مسافربری در سراسر جهان 10.3 سال است.