اسپکتور این نسخه فعلی برنامه Zoe را به عنوان یک پروژه غول پیکر علمی شهروندی می بیند. کاربران می توانند در مطالعات مختلف ثبت نام کنند، که شامل پاسخ دادن به سؤالات از طریق برنامه است. مطالعات کنونی شامل تحقیقات در مورد میکروبیوم روده، علائم اولیه زوال عقل و نقش سلامت ایمنی در بیماری قلبی است. قبل از همهگیری، استخدام صدها هزار نفر برای مطالعه تقریباً غیرممکن بود، اما اپلیکیشن Zoe اکنون منبع بالقوه عظیمی برای تحقیقات جدید است. اسپکتور میگوید: «دوست دارم ببینم وقتی 100000 نفر صبحانه را به مدت دو هفته حذف کنند چه اتفاقی میافتد.
افرادی که علائم کووید را گزارش کرده اند به طور خودکار در این مطالعات جدید گنجانده نمی شوند. حدود 800000 نفر موافقت کرده اند که سلامت خود را فراتر از کووید از طریق برنامه Zoe ردیابی کنند، در حالی که نسبت کمتری از مردم در آزمایش های خاص ثبت نام کرده اند. اما تصور این ارقام ثبتنامی بزرگ بدون اینکه این برنامه در طول همهگیری این همه نقش مهمی داشته باشد، دشوار است.
آنجلیکی کراسیدو، استاد اخلاق در دانشگاه آکسفورد میگوید: «این موقعیتهای اضطراری به کاتالیزور تبدیل میشوند و محیطی بسیار منحصربهفرد ایجاد میکنند. “چیزی که ما باید با دقت بیشتری در مورد آن فکر کنیم این است که چگونه از این موقعیت ها استفاده می کنیم و با آنها چه می کنیم.”
کراسیدو میگوید، همچنین یک سوال در مورد مرز بین ارائه مراقبت و انجام تحقیقات وجود دارد. در اوج همه گیری، خدمات بهداشت ملی ولز و اسکاتلند به مردم دستور داد تا علائم خود را از طریق برنامه Zoe دنبال کنند. ردیابی علائم کووید از این طریق ممکن است به نظر کار مسئولیت اجتماعی باشد، اما اکنون که تاکید برنامه بر ردیابی سلامت و مطالعات بالینی گستردهتر است، آیا مردم نیز باید همین تعهد را برای مشارکت داشته باشند؟
اپلیکیشن آلمانی Luca در حال گذراندن یک چهره دراماتیک تر است. در بهار 2021، 13 ایالت آلمان قراردادهای ردیابی تماس با این اپلیکیشن را به ارزش مجموع 21.3 میلیون یورو (22.4 میلیون دلار) امضا کردند. در آن زمان، مردم از این برنامه برای بررسی رستوران ها یا سایر مشاغل با اسکن یک کد QR استفاده می کردند. اگر آنها با کسی که مدت کوتاهی بعد تست ویروسش مثبت بود، برخورد کردند، برنامه به آنها میگفت که ایزوله شوند.
اما با بهبود نرخ واکسیناسیون آلمان، قراردادهای دولتی شروع به از بین رفتن کردند. در پاسخ، پاتریک هنیگ، مدیرعامل لوکا، به دنبال یک مدل کسب و کار جدید گشت. در فوریه 2022، لوکا فاش کرد که به یک برنامه پرداخت تبدیل خواهد شد و عملکرد پرداخت جدید آن در اوایل ژوئن راه اندازی می شود.
این یک تصمیم تجاری جسورانه در آلمان معروف به پول نقد بود. طبق یک مطالعه در سال 2021 توسط شرکت نظرسنجی بریتانیایی YouGov، حدود 46 درصد از آلمانی ها همچنان ترجیح می دهند از پول نقد استفاده کنند، در حالی که این رقم در بریتانیا کمی بیش از 20 درصد است. اما هنیگ امیدوار است با استفاده از برند لوکا – و پایگاه کاربری 40 میلیون نفری ثبتشده – که این شرکت در طول همهگیری ایجاد کرده است، عادتهای ریشهدار را تغییر دهد.
ایده این است که مردم می توانند از Luca به عنوان جایگزینی برای پایانه های کارت استفاده کنند. در پایان یک وعده غذایی، بازدیدکنندگان رستوران یک کد QR را اسکن می کنند که صورتحساب آنها را به آنها نشان می دهد و آنها را قادر می سازد از طریق برنامه Luca با استفاده از Apple Pay یا جزئیات کارت خود پرداخت کنند. هنیگ در تلاش است تا با کاهش 1 تا 3 درصدی هزینه ای که معمولاً برای استفاده از ترمینال کارت دریافت می شود، رستوران ها را تشویق کند تا از سیستم خود استفاده کنند. هنیگ میگوید در حال حاضر، استفاده از لوکا برای رستورانها و مغازهها رایگان است، اما این هزینه در پایان سال به 0.5 درصد تغییر میکند. بیش از 1000 رستوران و مغازه تاکنون ثبت نام کرده اند.