سباستین سیماتکوفسکی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Klarna، در حالی که در Google Meet توضیح می دهد که چرا همه چیز در فین تک با وجود هشدارهای دیوانه کننده فزاینده درباره یک رکود قریب الوقوع، خوب است، به نظر می رسد کمی فرسوده به نظر می رسد.
Klarna یک شرکت سنگین وزن اروپایی است که در حال حاضر با ارزش ترین شرکت فناوری خصوصی بلوک است. از زمان عرضه در سال 2005، یونیکورن سوئدی مترادف با «اکنون بخرید، بعداً بپردازید» (BNPL) شده است، نوعی بدهی که در بین نسل Z رایج است و خریداران را قادر میسازد تا هزینه خریدهای آنلاین خود را در چند ماه تقسیم کنند. این شرکت ادعا می کند که 147 میلیون کاربر فعال در 45 کشور جهان دارد.
اما رویای Klarna – جایگزین کردن کارتهای اعتباری، که Siemiatkowski آن را “بدترین شکل اعتبار” توصیف میکند – با یک سری تهدیدات وجودی مواجه است. نیروی کار این شرکت هنوز از اخراج هایی که بر 10 درصد از کارکنان آن تأثیر گذاشته و مقررات جدیدی که قوانین سخت گیرانه تری را بر ارائه دهندگان BNPL در بریتانیا، یکی از بازارهای کلیدی آن، تحمیل می کند، می گذرد. در همان زمان، مدیران BNPL به WIRED گفتند که سرمایه گذاران در مواجهه با یک رکود بالقوه، اعتماد خود را به این بخش از دست می دهند. «BNPL نسبتاً جدید است. لیبور میچالک، افسر ارشد فناوری در یکی دیگر از ارائهدهندگان BNPL به نام Affirm میگوید: آنها میخواهند بفهمند که چگونه میتوانیم آن طوفان را تحمل کنیم. در 16 ژوئن، روزنامه وال استریت گزارش داد که کلارنا در تلاش برای جمع آوری پول بر اساس ارزش گذاری 15 میلیارد دلاری است، که به این معنی است که معتقد است این تجارت 30 میلیارد دلار کمتر از سال گذشته ارزش دارد. Klarna از اظهار نظر در مورد آنچه «گمانزنی» نامید خودداری کرد.
Siemiatkowski تغییر احساسات سرمایه گذار را به دلیل تلاطم و یک استراتژی جدید که مانع از رشد برنامه های آن می شود، اعتبار می دهد. Siemiatkowski میگوید: «شش تا نه ماه پیش، سرمایهگذاران چنین میگفتند که رشد تنها چیزی است که اهمیت دارد، فقط روی آن تمرکز کنید. ما باید بدانیم که در شش ماه گذشته، این تغییر کرده است. سرمایه گذاران اکنون می خواهند سودآوری را ببینند. آنها میخواهند بفهمند که از هم اکنون چگونه به سوددهی میرسیم.»
تمرکز بر سودآوری کوتاه مدت یک راهبرد انحرافی برای Klarna خواهد بود. زیان خالص این شرکت در سه ماهه اول به 2.5 میلیارد کرون سوئد (254 میلیون دلار) رسید که چهار برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود، زیرا به شدت در ایالات متحده گسترش یافت. “کلارنا برای 14 سال اول خود سودآور بوده است، اما در سال های گذشته، ما به شدت در محصولات و خدمات جدید سرمایه گذاری کرده ایم، و در بازارهای جدیدی مانند ایالات متحده، ما به افرادی وابسته بوده ایم که پول بیشتری در شرکت سرمایه گذاری می کنند.” ” او می گوید.
افزایش رقابت نیز بر این شرکت سنگینی می کند. Siemiatkowski تصمیم اپل برای ارائه محصول BNPL خود را به عنوان تأیید مفهوم Klarna توصیف می کند. اما یکی از کارمندان کلارنا، که تا زمانی که به عنوان بخشی از اخراجها از کار بیکار شدند، روی شراکتهای تجاری کار میکرد، نگرانیهای درون شرکت را از شلوغ شدن بازار بیشتر و بیشتر توصیف کرد. آنها می گویند: “ما همیشه در تلاش بودیم تا رقبای خود را از بین ببریم یا حداقل آنها را دفع کنیم، زیرا اگر رقبای ما نیز در تجار ما حضور داشته باشند، می دانیم که سهم بازار را از دست خواهیم داد.”