وقتی متا مارک زاکربرگ در سال 2018 برای شهادت در مقابل کنگره فراخوانده شد، سناتور اورین هچ از او پرسید که چگونه فیس بوک پول درآورده است. پاسخ زاکربرگ از آن زمان به نوعی تبدیل به یک میم شد: “سناتور، ما تبلیغات اجرا می کنیم.”
دادههای جمعآوریشده توسط WIRED نشان میدهد، بین ژوئیه ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۲، متا حداقل ۳۰.۳ میلیون دلار درآمد تبلیغاتی از شبکههایی که از پلتفرمهای خود به دلیل درگیر شدن در رفتار غیراصیل هماهنگ (CIB) حذف کرده بود، به دست آورد. مارگاریتا فرانکلین، رئیس ارتباطات امنیتی متا، به WIRED تأیید کرد که در صورت قطع شدن شبکه، این شرکت پول تبلیغات را پس نمیدهد. فرانکلین تصریح کرد که برخی از پول ها از تبلیغاتی است که قوانین شرکت را نقض نمی کند، اما توسط همان روابط عمومی یا سازمان های بازاریابی منتشر شده است که بعداً به دلیل شرکت در عملیات CIB ممنوع شد.
گزارشی از روزنامه وال استریت تخمین می زند که تا پایان سال 2021، متا 17 درصد از پول بازار تبلیغات جهانی را جذب کرده و 114 میلیارد دلار از تبلیغات به دست آورده است. حداقل بخشی از این پول از تبلیغات خریداری شده توسط شبکه هایی است که خط مشی های متا را نقض می کنند و خود شرکت آنها را پرچم گذاری کرده و حذف کرده است.
عکس ها: متا
کلر اتکین، بنیانگذار مؤسسه مستقل Check My Ads، گفت: «صنعت تبلیغات در سطح جهانی حدود 400 تا 700 میلیارد دلار تخمین زده می شود. “این یک قلم مو بزرگ است، اما هیچ کس نمی داند که صنعت چقدر بزرگ است. هیچ کس نمی داند درون آن چه می گذرد.»
اما اتکین میگوید که بخشی از چیزی که باعث میشود اطلاعات، از جمله تبلیغات، در رسانههای اجتماعی مشروع به نظر برسد، زمینهای است که در آن ظاهر میشوند. «فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ، کل این شبکه در تجربه اینترنتی ما، جایی است که ما با نزدیکترین دوستان و خانوادهمان ارتباط برقرار میکنیم. . اتکین میگوید: اینجا مکانی در اینترنت است که ما صمیمیترین احساسات خود را در مورد آنچه در زندگیمان میگذرد به اشتراک میگذاریم. “این مکان مورد اعتماد ما برای اتصال است.”
برای نزدیک به چهار سال، متا گزارشهای دورهای را منتشر کرده است که شبکههای CIB از حسابها و صفحات جعلی را شناسایی میکند که هدف آنها فریب کاربران و در بسیاری موارد، تبلیغ یا انتشار اطلاعات نادرست به روشهایی است که طراحی شدهاند تا ظاهری ارگانیک داشته باشند و افکار عمومی را تغییر دهند. این شبکه ها می توانند توسط دولت ها، گروه های مستقل یا شرکت های روابط عمومی و بازاریابی اداره شوند.
محتوا
این محتوا را می توان در سایتی که از آن سرچشمه گرفته نیز مشاهده کرد.
سال گذشته، این شرکت همچنین شروع به رسیدگی به آنچه “آسیب اجتماعی هماهنگ” نامید، که در آن شبکهها از حسابهای واقعی به عنوان بخشی از عملیات اطلاعاتی خود استفاده میکردند، پرداخت. ناتانیل گلیچر، رئیس سیاست امنیتی متا، این تغییرات را در یک پست وبلاگی اعلام کرد و خاطرنشان کرد که «عاملان تهدید عمداً مرزهای بین فعالیتهای معتبر و غیراصیل را محو میکنند و اجرای آن را در صنعت ما چالشبرانگیزتر میکنند.»
با این حال، این تغییر نشان میدهد که معیارهای شرکت برای CIB چقدر خاص است، به این معنی که متا ممکن است برخی از شبکههایی را که از تاکتیکهای دیگری استفاده میکنند، مستند نکرده باشد. عملیات اطلاعاتی گاهی اوقات میتواند از حسابهای واقعی استفاده کند، یا از طرف یک کمیته اقدام سیاسی یا LLC اجرا شود، که طبقهبندی رفتار آنها را به عنوان «غیر معتبر» دشوارتر میکند.
سارا کی ویلی، محقق در مرکز یدک کش برای روزنامه نگاری دیجیتال در دانشگاه کلمبیا، می گوید: «یکی از تاکتیک هایی که حداقل از سال 2016 بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است، ربات ها نیستند، بلکه افراد واقعی هستند که بیرون می روند و چیزهایی را پست می کنند. CIB از فیسبوک گزارش میدهد، آنها به نوعی متوجه آن میشوند، اما تشخیص آن واقعاً سخت است.
محتوا
این محتوا را می توان در سایتی که از آن سرچشمه گرفته نیز مشاهده کرد.
روسیه بیشترین تبلیغات را در شبکه هایی دارد که متا آنها را به عنوان CIB شناسایی و متعاقبا حذف کرد. ایالات متحده، اوکراین و مکزیک بیشتر مورد هدف قرار گرفتند، اگرچه تقریباً همه کمپین هایی که مکزیک را هدف قرار می دادند به بازیگران داخلی مرتبط بودند. (اسناد درآمد عمومی متا میزان درآمد شرکت را بر اساس کشور و فقط بر اساس منطقه مشخص نمی کند.)
بیش از 22 میلیون دلار از 30.3 میلیون دلار تنها توسط هفت شبکه خرج شد که بزرگترین آنها یک کمپین جهانی 9.5 میلیون دلاری بود که به گروه رسانه ای راستگرا و ضد چین در پشت Epoch Times متصل بود.