Shopify به جستجوی روح می پردازد | سیمی


هی، مردم آماده برای یک تابستان مرطوب و گرم؟ بهتر است Paxlovid را در دسترس داشته باشید.

نمای دشت

هنگامی که در اوایل این ماه با مدیرعامل و بنیانگذار Shopify، توبیاس لوتکه، صحبت کردم، اولین کسی بودم که در مورد عنوان تاسف باری که به تازگی منتشر شده بود به او گفتم: “آیا Shopify WeWork بعدی است؟” لوتکه، که توبی را می‌خواند، در مورد عرضه گسترده ویژگی‌های جدید برای این پلتفرم با من صحبت می‌کرد، که ابزارهایی را برای بازرگانان فراهم می‌کند تا کالاهای خود را به صورت دیجیتالی مستقیماً به مشتریان بفروشند. او این شرکت را به یک غول تجارت الکترونیکی تبدیل کرد که تا حدودی زیر نظر رادار بود و بیش از دو میلیون فروشگاه آنلاین را از فعالیت‌های مادر و پاپ گرفته تا Chipotle نیرو می‌داد. تقریباً مطمئناً بدون اطلاع از آن استفاده کرده اید، زیرا نام تجاری آن ظریف است. رشد آن در نهایت رادار جمعی را تحت تأثیر قرار داد و اواخر سال گذشته گنبد براق مدیر عامل شرکت پانیم جلد را تزئین کرد بلومبرگ بیزینس ویککه به او لقب ضد بزوس داده است.

اما امسال Shopify 16 ساله به دلیل کمبود زنجیره تامین، بازگشت پس از همه‌گیری به فروشگاه‌های واقعی و رکود اقتصادی نزدیک به دیوار برخورد کرد. سهام آن کاهش یافت و 73 درصد از ارزش خود را از دست داد. حتی بلومبرگ نویسنده، همکار سابق من، براد استون، احساس کرد که مجبور بود به این کنایه توجه کند و در این فکر بود که آیا او با توجه تجملاتی خود لوتکه را نفرین کرده است. زمان انجام همه اینها به خصوص ناخوشایند بود، زیرا Shopify در شرف تقسیم سهام خود بود – 10 سهم برای هر سهام فعلی. این کاری نیست که شرکت ها معمولاً در هنگام سقوط قیمت انجام می دهند. یکی دیگر از مانورهای شرکتی که ناگهان مشکوک به نظر می رسید، برنامه لوتکه برای تغییر قوانین شرکت برای رای دادن به سهام بود تا کنترل او بر شرکت عملاً غیرقابل نفوذ باشد. همه اینها منجر به خیابان پرسیدن آن سوال نگران کننده در تیتر خود، که البته در حین گفتگو به او اشاره می کنم.

لوتکه در حالی که صدایش کمی با ریشه آلمانی اش برجسته شده بود، پاسخ می دهد: «اوه، عیسی، من این را ندیدم. (او در اوایل 20 سالگی به کانادا نقل مکان کرد، و شرکت تا سال 2020 در آنجا مستقر بود، زمانی که او اعلام کرد که پس از آن مجازی خواهد بود.) مکث. او در نهایت می‌گوید: «آره، خوب، خنده‌دار است»، اگرچه نمی‌خندد.

اما او در حال مبارزه است و مشتاق است در مورد ویژگی‌های جدیدی که Shopify در حال عرضه است صحبت کند تا خود را حتی در تجارت بین‌الملل تأثیرگذارتر کند. او می گوید افت سهام، عملکرد یا چشم انداز کسب و کار را منعکس نمی کند. ما در داخل، بارها و بارها گفتیم، وقتی سهام 50 درصد افزایش یافت، در آن زمان 50 درصد هوشمندتر نشدیم. بنابراین وقتی 50 درصد کاهش یافت، ما احمق‌تر نشدیم.» احتمالاً حتی 73 درصد درد بینی نشان دهنده ضریب هوشی پایین تر نیست.

در مورد افزایش سهام خود، لوکت می گوید که او همیشه قصد داشت کنترل اقلیت را داشته باشد، و تغییر فعلی به دلایل فنی، تا حدی به دلیل قوانین کانادا و ایالات متحده است. او می گوید: «در واقع این رای دادن من نیست. این یک مکانیسم دفاعی در برابر تصرفات خصمانه است.» همه سهامداران از این حرکت راضی نبودند، زیرا این معیار تنها با اکثریت 54 درصدی مورد توجه قرار گرفت. لوکته همچنین اشاره می کند که قدرت جدید به او ختم می شود و نمی توان آن را به جانشین او منتقل کرد.